Diagnozowanie warunków rozwoju dziecka w okresie niemowlącym

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1064
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Diagnozowanie warunków rozwoju dziecka w okresie niemowlącym - strona 1 Diagnozowanie warunków rozwoju dziecka w okresie niemowlącym - strona 2 Diagnozowanie warunków rozwoju dziecka w okresie niemowlącym - strona 3

Fragment notatki:

DIAGNOZA WARUNKÓW ROZWOJU
Diagnozowanie warunków rozwoju dziecka w okresie niemowlęcym
1. Na czym wg.A Brzezińskiej polega podstawowe zadanie osób znaczących w rozwoju
człowieka?
-Polega na dopasowaniu wymagań do możliwości jednostki.
2. Od czego wg. A Brzezińskiej zależy tempo rozwoju, rytm rozwoju i jakość osiągnięć
rozwojowych dziecka?
- Zależy od własnej aktywności człowieka
3.W jaki sposób przejawia się brak dopasowania wymagań otoczenia do możliwości
dziecka?
-Może przejawiać się zahamowaniem aktywności dziecka.
4.Jakie są skutki niedopasowania wymagań otoczenia do możliwości dziecka?
-zahamowanie tempa lub zakłócenia rytmu rozwoju
-obniżenie poziomu osiągnięć rozwojowych
-zakłócenie realizacji zadań przypisanych danemu wiekowi
-ich nieprawidłowa realizacja
5.Dzięki jakim zachowaniom dziecko stara się nawiązać kontakt z opekunem?
-uwieszanie się
-płacz
-uśmiech
-wołanie
-podtrzymywanie kontaktu wzrokowego
-dotykanie
6.Jakie zachowania opiekuna prowadzą do :
a) powstania ufnego przywiązania
-opiekun potrafi odczyta stan psychofizyczny dziecka
-dość konsekwentnie odpowiada na płacz dziecka
-nawiązuje bliskie fizyczne kontakty z dzieckiem (przytula, bierze na ręce)
-nawiazuje kontakt wzrokowy
-dba o to by dziecko nie doświadczało nadmiernego napięcia
b) powstania przywiązania pozabezpiecznego( lękowo-ambiwalentnego i lękowounikającego)
lękowo ambizwalentny
-jego reakcje na sygnał dziecka cechuje brak spójności i przewidywalności
- często ignoruje sygnały dziecka
-zajmuje się dzieckiem wtedy kiedy wcześniej to zaplanował
-kieruje się bardziej włąsnym nastrojem niż sygnałami dziecka
-ma trudności w uspokajaniu dziecka
lękowo-unikający
-nie potrafi odczytywać wysyłanych przez dziecko sygnałów i reagować na nie
-ma trudności w przyjmowaniu perspektywy dziecka
-ma trudności w eksprecji emocji
-ignorujelub odtrąca dziecko gdy wyraża ono swoje emocje
-unika kontaktu cielesnego
c) dezorganizacji wzorca przywiązania
-otwrcie wyraża wrogość wobec dziecka
-zadaje dziecku fizyczny ból
-wywołuje lęk u dziecka
-nie podejmuje czynności pozwalających na przywrócenie dziecku poczucia bezpieczeństwa
7. Scharakteryzuj zachowania dziecka o poszczególnych wzorcach przywiązania?
a) ufny: trakjtuje swojego opiekuna jako bezpieczną bazę wypadową, niewiele płacze, rzadko
reaguje silnym protestem na krótkotrwałe oddalenie się opiekuna, chętnie eksploruje
środowisko gdy opiekun jest w pobliżu co pewien czas powraca do niego lub tylko tylko
nawiązuje z nim kontakt wzrokowy, gdy opiekun się oddala dziecko płącze podczas jego
nieobecości, widoczne jest napięcie u dziecka, ogranicza też ono eksplorację otoczenia, po
powrocie opiekuna dziecko dość szybko przestaje płakać i się uspokaja, wita go z radością
b) lękowo-ambiwalentny: doświadcza chaotycznej niespójnej opieku, nie potrafi przwidzieć
zachowań opiekuna, nie ma pewności czy jego sygnały zostaną odczytane prawidłowo a
potrzeby zaspokojone, skupienie na obawie przez reakcjami opiekuna utrudnia mu
swobodną eksplorację, zaczyna poszukiwać własnych sposobów na zaspokojenie potrzeb w
rezultacie czego również jego reakcje stają się nieprzwidywalne i nie adekwatne do sytuacji,
staje sie grymaśne, często się złości
c) lękowo- unikający: ma trudności z rozpoznawaniem reakcji opiekuna, spoiewa się raczej
odrzucenia i braku pomocy, prezentuje zachowania obronne i unika kontaktu z opiekunem,
jest przyjazne wobec obcych osób i nie ujawnia zaniepokojenia podczas rozłąki z opiekunem,
może hamować negatywne reakcje emocjonalne np.lęk złość, a prezentować reakcje
pozytywne np. zadowolenie, radość, jest przkonane o niskiej wartości własnej
d) dezorganizacji wzroca: doświadcza niespojnych chaotycznych gwaltownych
nacehowanych przemocą zachowań ze strony opiekuna, przeżywa lęk strach lub przerażenie,
nie wie jak reagować wobec opiekuna, zbliża się do niego i jednocześnie unika go, oczuwa
dezorientację co do obrazu siebie i innych, postrzega świat jako niebezpieczny
8. Jakie kryteria i wskaźniki mogą śwadczyć o prawidłowej i nieprawidłowej realizacji
zadania rozwojowego, jakim jest ukszałtowanie przywiązania?
-GOTOWOŚĆ DO EKSPLORACJI:
a) pomyślna realizacja- swobodna, dziecko chętnie i odważnie eksploruje otoczenie i
manipuluje przedmiotami, gdy opiekun jet w pobliżu a gdy się oddala dziecko przeżywa
eksploracje i koncentruje się na zaspokojeniu podstawowej potrzeby bliskości
b) niepomyślna realizacja: ograniczona, obawa przed reakcjami opiekuna utrudnia dziecku
swobodną eksplorację i poznawanie świata, mało zachowań eksplorayjnych
-UMIEJĘTNOŚĆ REGULOWANIA SWOICH STANÓW EMOCJONALNYCH
a) pomyślna realizacja: w pierwszych miesiącach życia dziecko nie jest zdolne do
samodzielnego regulowania pobudzenia,w drugiej połowie drugiego roku życia coraz
bardziej niezależnie i aktywnie dąży do realizowania własnych celów, gdy napięcie przekracza
zdolność do samodzielnego radzenia sobie z nim dziecko zwraca się do opiekuna oczekując
od niego wsparcia i uspokojenia, w drugim roku życia zaczyna samodzielnie regulować swoje
stany emocjonalne
b) niepomyślna realizaja; dziecko często popada w złość lub w płacz bez wyraźnego powodu,
może mieć tendencje do marsymalizowani negatywnego afektu w celu zwiększenia
prawdopodobieństwa uzyskania wagi rodzica, gdy odczuwa złość czy lęk może okazywać
spokój i radość po to aby uzyskać dostęp do opiekuna nie wywołując jego złości, brak
bezpośredniego poszukiwania wsparcia w sytuacjach dystresu
-STOSUNEK DO OPIEKUNA
a) pomyślna realizacja: w drugim półroczu życia dziecko celowo dąży do bliskości z
opiekunem, przytrzymuje go , uśmiecha się do niego wyciąga ręce , ożywia się gdy jest w
pobliżu, około 7-9 m.ż a później 18 mż. pojawia się protest przeciw rozstaniu z opieunem i
lęk przed nieznanymi osobami
b) niepomyślna realizacja: dziecko unika bliskiego kontaktu z opiekunem, na rozdzielenie z
matka może reagować obojętnością, a po jej powrocie nie dążyć do kontaktu, typowe dla
przywiązania lękowo-unikającego, na rozdzielenie z matką może reagować rozpaczą a po jej
powrocie złością typowe dla przywiązania lękowo-ambiwalentnego, może przejawiać
sprzeczne zachwania wobec opiekuna tj. poszukiwać jego bliskości a następnie jej unikać
9. Jakie zachowania powinien przejawiać dobry opiekun?
-zachowuje się w sposób przewidywalny dla dziecka
-zachowuje się elastycznie
-przejawia dużą aktywność werbalną
- ujawnia własne emocje w sposób zróżnicowany
-w każdej sytuacji dąży do wzajemności w swy kontaktach z dzieckiem
-podejmuje wiele wysiłków by nawiązać i podtrzymać kontakt wzrokowy z dzieckiem lub
przynajmniej widzieć jego twarz
-zanim rozpocznie jakieś działania z dzieckiem bardzo często buduje jego oczekiwaniaco do
sytuacji która za chwilę się zdarzy
-unika wypowiedzi typu rozkazów nakazów zakazów
-stosuje wiele werbalnych i wyraźnie powiązanych z zachowaniem dziecka pochwał
- uważnie oberwuje dziecko i włącza się w jego działanie, po czym stara się nadać temu
działaniu nieco inny tok
- bardzo często, szczególnie w sytuacji trudnej dla dziecka zachowuje się jak dobry aktor
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz