9. SPOSOBY UCZENIA SIĘ UCZENIE SIĘ PRZEZ PRZYSWAJANIE
pogląd historycznie najstarszy
metoda ta polega na pobieraniu przez ucznia gotowych informacji, które w stanie usystematyzowanym ma pozostawić w pamięci
zapamiętywanie - najważniejsza czynność poznawcza
wynikiem takiego nauczania jest wyćwiczona pamięć negatywny jest tu brak związki nauki z życiem
UCZENIE SIĘ PRZEZ ODKRYWANIE w uczeniu się przez badanie podkreśla się cechy takie jak: aktywność badawcza ucznia, samodzielne dochodzenie do wiedzy , konieczność stawiania pytań do formułowania hipotez i weryfikowania ich
ważną cechą jest strukturalne ujmowanie wiedzy o rzeczywistości
ten sposób uczenia ma wpływ na rozwój czynności poznawczych tj. myślenie, spostrzeganie, wyobraźnia, uwaga, pamięć UCZENIE SIĘ PRZEZ PRZEŻYWANIE ogromna wartość sztuki w procesie wychowawczym (źródła: John Rusin, Ernest Linde, pedagogowie niemieccy: Heinrich Scharrelmann i Fritz Gansberg)
Francja-Rene Hubert - wychowanie art., wych. filetyczne - przeżywanie uczuć miłości względem drugiego człowieka
Henryk Rowid - rzecznik koncepcji szkoły twórczej, sposób przeżywania, jako dominujący czynnik kształcący (działalność pedagogiczna oparta na wartościach muzycznych - m.in. Emille J. Delcrae, plastycznych - szkoły włoskie, Szwajcaria oraz wartościach literackich
ważny jest tu system Freineta - ważną rolę odgrywa, twórczość dziecięca, zwłaszcza plastyczna i literacka efekty uczenia się przez przeżywanie obejmują: poznanie - przedmiotowe, związane z człowiekiem, jego czynami i twórczością
rozbudzanie uczuć wyższych, pozwalających przezwyciężyć postawy egoistyczne
umiejętność wartościowania przysposabianie do trudnej sztuki kulturalnego spędzania czasu
UCZENIE SIĘ PRZEZ DZIAŁANIE
skandynawscy zwolennicy szkoły pracy kierowali się życiowym praktycyzmem
praca ręczna to główne zatrudnienie młodzieży szkolnej
wzmocnienie podupadającego rzemiosła
ważne jest przysposobienie zawodowe
ten rodzaj uczenia przybiera różne formy:
opanowanie samych czynności - najmniej kształcąca odmiana wiązanie teorii z praktyką i praktyki z teorią - rozszerza i utrwala wiedzę, potwierdza jej prawdziwość i życiowe znaczenie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)