To tylko jedna z 10 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ćwiczenia 08 - Sposoby osiągania celów organizacyjnych Bariery w ustalaniu celów i planowaniu
Niewłaściwe cele
Niewłaściwy system nagradzania
Dynamiczne i złożone otoczenie
Niechęć do ustalania celów
Opór wobec zmian
Ograniczenia
Zarządzanie przez cele
Proces wspólnego ustalania celów przez menedżera i podwładnego; stopień osiągnięcia celów jest głównym czynnikiem w ocenie i nagradzaniu wyników podwładnego.
Wykres Gantta
Harmonogram wprowadzania nowej metody organizacyjnej Celem prakseologowie nazywają antycypowany stan rzeczy, wyznaczający kierunek i strukturę działania, na tyle cenny (pożądany) dla działającego, że dla jego spowodowania lub utrzymania jest on gotów podjąć działanie. Antycypowany - przewidywany
Funkcje celów:
Dostarczają wskazówek i pozwalają nadać jednolity kierunek działaniom ludzi pracujących w organizacji. Wytyczone cele pozwalają wszystkim zrozumieć, dokąd organizacja zmierza i dlaczego osiągnięcie pewnego docelowego stanu jest tak ważne;
Praktyka ustalania celów silnie oddziałuje na inne aspekty planowania. Skuteczne ustalanie celów sprzyja dobremu planowaniu, a ono z kolei ułatwia ustalanie celów w przyszłości;
Cele mogą być źródłem motywacji dla pracowników organizacji. Konkretne cele, o umiarkowanym stopniu trudności, mogą motywować ludzi do intensywnej pracy, zwłaszcza jeśli osiągnięcie celu może zostać nagrodzone;
Cele to skuteczny mechanizm oceny i kontroli. Oznacza to, że przyszłe wyniki będzie można ocenić na podstawie stopnia osiągnięcia wytyczonych dziś celów.
Cele organizacji:
Misja - deklaracja ukazująca podstawowy cel organizacji, Cele strategiczne - cele ustalone na najwyższym szczeblu i dla najwyższego kierownictwa organizacji, Cele taktyczne - cele ustalone na średnim szczeblu i dla menedżerów średniego szczebla organizacji, Cele operacyjne - cele ustalone na niższym szczeblu i dla menedżerów niższego szczebla organizacji. Według P. Druckera przy formułowaniu misji trzeba wziąć pod uwagę trzy kompleksy spraw:
okazje, jakie stwarza otoczenie, z więc ujawniające się potrzeby, które organizacja mogłaby zaspokajać;
kompetencje, czyli sposób i stopień, w jakim organizacja może te potrzeby zaspokajać, biorąc pod uwagę stan jej zasobów ludzkich, technicznych i finansowych;
(…)
…, z więc ujawniające się potrzeby, które organizacja mogłaby zaspokajać;
kompetencje, czyli sposób i stopień, w jakim organizacja może te potrzeby zaspokajać, biorąc pod uwagę stan jej zasobów ludzkich, technicznych i finansowych;
zaangażowanie, które wynika ze stopnia zgodności z potrzebami i wzorami kulturowymi członków organizacji, a istotą jej działalności.
W literaturze z zakresu zarządzania wskazuje się na trzy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)