To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SPÓR EMPIRYZMU Z NATYWIZMEM Nie ma niczego w umyśle, co by wpierw nie znajdowało się w zmysłach.
„Umysł bardziej niż czystą kartę papieru przypomina blok marmuru, którego żyłki ograniczają to, o można z niego wyrzeźbić” (cyt. Leibnitz) Teorie rozwoju można podzielić na: jednoczynnikowe
dwuczynnikowe
wieloczynnikowe
JEDNOCZYNNIKOWE DZIELIMY NA: biologistyczne / natywistyczne/ - najważniejsza jest rola dziedzicznych i wrodzonych dyspozycji psychicznych, z którymi dziecko przychodzi na świat i które ujawniają się wraz z dojrzewaniem. empirystyczne / enmironmentalistyczne/ - dziecko jest wytworem środowiska, w którym wzrasta. Dwuczynnikowa teoria, to inaczej teoria interakcyjna /William Stern, 1871 - 1938/ Odziedziczone dyspozycje są zawiązkami cech przekształcającymi się w trwałe właściwości pod wpływem środowiska. Co powoduje zmiany rozwojowe i co je podtrzymuje? czynnik rozwoju - stan poprzedzający, przyczyna, wszystko, co wywiera określony wpływ na zjawisko rozwoju; proces rozwoju -uporządkowany w czasie ciąg zmian i stanów zachodzących po sobie. CZYNNIKI ROZWOJU
GENOTYP
ŚRODOWISKO
WYCHOWANIE
AKTYWNOŚĆ WŁASNA
MARIA ŻEBROWSKA (1900-1978) 4-czynnikowa koncepcja Marii Żebrowskiej Zadatk i
cechy biologiczne, biologiczne uwarunkowania, predyspozycje, zawiązki, natura jednostki, genotyp, wyposażenie genetyczne, cechy wrodzone - zależą od genotypu, czyli od materiału genetycznego zawartego w chromosomach jednostki. Środowisko fizyczne (materialne),
społeczne, obcowanie z ludźmi i obcowanie z przedmiotami, organizacja przestrzenna i organizacja czasowa środowiska, stymulacja zewnętrzna niezamierzona. Wychowanie wpływy intencjonalne,
socjalizacja, kształcenie, nauczanie, modelowanie, ćwiczenie, instruowanie. Aktywność podmiotu własna aktywność,
spontaniczna, wewnętrznie motywowana.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)