Psychologia-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 812
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia-opracowanie - strona 1 Psychologia-opracowanie - strona 2 Psychologia-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

PSYCHOLOGIA nauka o procesach, o równoważeniu stosunków organizmów żywych z otoczeniem na podstawie doświadczeń indywidualnych oraz społecznych co przejawia się w czynnościach poznawczych, wykona w czych PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA będzie zajmowała się tym wszystkim co odnosi się do równowagi w aspekcie rozwoj o wym Dotyczy pewnego fragmentu rzeczywistości, stanowiąc go przedmiotem badań (poznania) oraz opisu tzw. deskry p cji PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA należy do bloku gałęzi teoretycznych. Składa się z dwóch zasadniczych dzi a łów: Psychologii filogenetycznej zajmuje się pochodzeniem rozwojem procesów psychicznych w obrębie całego świata org a nicznego, a więc na drodze ewolucji Psychologii ontogenetycznej zajmuje się rozwojem osobniczym czyli rozwojem (przemian a mi) psychiczn ym jednostkowego organizmu od urodzenia (czasem prenatalny) przez całe życie. Odrębny dział tanowi antropogeneza bada rozwój świadomości człowieka od zamierzchłych przodków do człowieka myślącego - h o mo sapiens BLOKI PSYCHOLOGII P. te o retyczna p. ogólna (t u poznawcza) p. zwierząt (zoopsych o logia) p. rozwoju człowi e ka P. stosow a na p. wych o wawcza p. kl i niczna p. pracy ½. na pograniczu tych bl o ków jest p. społeczna Przedmiot p.r. Szeroko: w ujęciu postaciowców przedmiot p.r. ujmowany jest bardzo szeroko, bo tylko sz e roka wiedza porównawcza może dać całościowy obraz zjawisk p.r. zarówno zwierząt jak i ludzi Wąsko: przedmiot p.r. ograniczony tylko do człowieka a nawet do pewnego okresu, gdzie zmiany rozwojowe mają charakter progr e sywny. Wg M. Puszkowa przedmiotem p.r człowieka jest wyjaśnienie i modyfikacja w kierunku optymalizacji procesów rozwojowych w ciągu całego życia ludzki e go Rozwój obejmuje pełen cykl życiowy jednostki, nie kończy się wraz z osiągnięciem dojrz a łości. Przedmiot p.r. cały cykl życia ludzkiego z odnoszeniem się do filo i ontogenezy Zadania p.r. wykrywanie prawidłowości powstawania i rozwoju procesów psychicznych oraz czynności regulacyjnych istot żywych. Inaczej mówiąc p.r. bada genezę wszelkich form życia psychic z nego oraz analizuje prawa rządzące rozwojem psychicznym. Zadaniem p.r. wg. Żebrowskiej jest udzielenie odpowiedzi na pytania: 1. w jaki sposób przebiega i czym charakteryzuje się rozwój psychiczny a zatem czy jest ciągły czy dokonuje się skokami, czy są przyspieszenia lub zwolnienia czy jest dla wszystkich taki sam. 2. Jakie są właściwości psychiczne człowi e ka w różnych okresach rozwojowych. 3. Jakie są prawidłowości powstawania i rozwoju pr o cesów psychicznych, kiedy zaczynają się wrażenia jak rozwijają się trwałe cechy osobowości. 4. W jakich warunkach i pod wpływem jakich czynników czynności kształtują się w coraz to bardziej sensowną działalność i jakie prawa rządzą rozw

(…)

… różnicowanie.
- zmiany wielkości - zmiany ilościowe zachodzące zarówno w wymiarze fizycznym jaki i psychicznym. - zmiany proporcji - czyli wzajemnych relacji pomiędzy elementami rozwoju fizycznego i psychicznego
- zanikanie starych wartości - najpierw zabawa potem nauka, wypada uzębienie mleczne, raczkowanie chodzenie
- pojawienie się nowych wartości - zęby stałe, cechy płciowe, potrzeba seksualna
Zasady…
… rozwojowym np. przechodzenie od reakcji ogólnych do bardziej specyficznych (od krzyku noworodka do grymasów przedszkolaka), oraz w zakresie prawidłowych następstw w rozwoju fizycznym i motoryczny tj. cefalokaldalności rozwoju dokonuje się wzdłuż osi pionowej ciała od głowy do głowy do nóg.
proksymodystalności rozwój przebiega wzdłuż osi pionowej ciała od kręgosłupa w boki. Co widoczne jest w twórczości…
… jednak tempo jest inne np. jedna 9 lat inne 16 lat. Rozwój w poszczególnych sferach jest różny:
dojrzałość płciowa najszybciej;
fizyczna 25 lat
poznawcza 16-17 lat
społeczna 25 lat
różnice indywidualne w rozwoju fizycznym i psychicznym spowodowane są czynnikiem odmienności rozwoju: - genetycznym, - środowiskowym, stąd wynika potrzeba wychowania dziecka zgodnie z jego indywidualnymi predyspozycjami…
… w ten sposób automatycznie kształtuje się pisanie.
Rozwój polega na :
interioryzacji - uwewnętrznieniu - polega na przechodzeniu od czynności na przedmiotach do uwewnętrznionych (poznawczych, umysłowych np. małe dziecko bawi się przedmiotami nie nazywając ich jego myślenie ma charakter intersensoryczny, schowanie przedmiotu powoduje zaprzestanie myślenia o nim, potem dziecko mówi (nazywa swoje czynności pojawia się mowa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz