To tylko jedna z 22 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Najszerzej znana i mająca największy wpływ na podejścia do tych pytań jest teoria sformułowana przez szwajcarskiego psychologa o wykształceniu biologicznym Jeana Piageta. Teoria Piageta dotyczy głównie myślenia logicznego, rozumowania i rozwiązywania problemów i pośrednio jedynie zajmuje się procesami takimi, jak pamięć i spostrzeganie.
Zagadnienia poruszane w badaniach rozwoju dziecka Zanim zajmiemy się teoriami rozwoju poznawczego przedstawimy dwa główne problemy lub kontrowersje,
które pozostają w istotnym związku z badaniami nad rozwojem dziecka, a zwłaszcza z badaniami nad jego
rozwojem poznawczym.
Dojrzewanie a uczenie się
Pierwszy problem wynika z faktu, że wciąż nie potrafimy wyjaśnić interakcji między dojrzewaniem - ciągiem
zmian biologicznych, jakie zachodzą w jednostce w cyklu jej życia - a uczeniem się - ciągiem zmian, które
pojawiają się w wyniku doświadczenia, jakie gromadzi jednostka w otaczającym ją świecie. Chociaż większość
psychologów uważa, że interakcje społeczne między dzieckiem a otaczającymi go ludźmi i stymulacja ze strony
przedmiotów i zdarzeń w jego otoczeniu wnoszą istotny wkład w jego rozwój poznawczy, możliwe, że część
intelektualnych postępów jest przede wszystkim efektem rozwoju centralnego systemu nerwowego. Fizycznie
upośledzone dzieci, które nie są zdolne do zabawy zabawkami lub do swobodnego poruszania się w otoczeniu,
normalnie rozwijają wiele zdolności poznawczych. Istnieją jednakże dowody na to, iż
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)