Społeczny wymiar religii: powstanie kwestii społecznej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 1001
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Społeczny wymiar religii: powstanie kwestii społecznej - strona 1 Społeczny wymiar religii: powstanie kwestii społecznej - strona 2

Fragment notatki:


Teza 6. Społeczny wymiar religii: powstanie kwestii społecznej i próby jej rozwiązania. Dla rozwijającego się katolicyzmu w drugiej połowie XIX wieku ważne znaczenie miało znalezienie właściwego ustosunkowania się do społeczeństwa i jego życiowych problemów. Społeczny wymiar religii dostrzegano przede wszystkim na przykładzie rodziny . Jej znaczenie jako najstarszej i nienaruszalnej instytucji społeczeństwa podkreślały zgodnie wszystkie katolickie kierunki społeczne. Społeczne poglądy katolików: Katolicy na ogół zajmowali się niedolą ludzi biednych z religijnym nastawieniem na dobroczynność , a nie na rozwiązywanie kwestii społecznych. We Francji - teoria Frédérica Le Playa (zm. 1882 . Według niego; warunkiem pokoju społecznego jest oparcie stosunków ludzkich na trwałych podstawach, którymi są: religia, rodzina, własność i praca. Późniejsi teoretycy i działacze społeczni, przyjmowali, że życie każdego społeczeństwa opiera się na trzech podstawach: religii, tradycji i zrzeszeniu. W Niemczech -opowiadano się za ograniczeniem liberalizmu ekonomicznego przez prawodawstwo socjalne, której to tendencji sprzyjała później encyklika Rerum novarum Wielką rolę w upowszechnieniu tego przekonania odegrał biskup Ketteler .. Według niego, społeczeństwo powinno być silnie hierarchicznie zbudowanym organizmem, ożywianym przez jedność wiary. W ten sposób stał się pierwszym teoretykiem organicyzmu społecznego . W Austrii - rozwiązanie kwestii społecznych jest w społeczeństwie ujętym w organizacje zawodowo-stanowe (korporacjonizm). Encyklika rerum novarum (15.05.1891) uznała prawo państwa do regulowania spraw robotników. Uznała za naturalne prawo tworzenia związków robotników i podała, co do tego konkretne wskazania. Unikała natomiast wszystkiego, co byłoby popieraniem totalitarnych aspektów działania. Strajk uznała za zło, bo szkodzi nie tylko pracodawcom, ale i samym robotnikom. Przyczyny konfliktów powinno usuwać prawodawstwo państwowe. Według papieża, najwyższym zadaniem związków robotniczych jest pielęgnowanie pobożności, a duchowni w imieniu biskupów odpowiadają za wszystko, co dotyczy spraw religijnych w związku. Papież wykazał zdecydowanie w szukaniu środków poprawy losu robotników, lecz w ramach istniejących instytucji, zwłaszcza robotniczych związków zawodowych, których legalność została uznana. Mimo różnych wątpliwości, po encyklice wielu katolików zrozumiało, że muszą dokonać się zmiany. Teza 7. Benedykt XV i wojna W encyklice Ad beatissimi Apostolorum Principis (1.11.1914), inaugurującej pontyfikat, potępił grozę i nędzę wojny, ale wezwał też do wewnętrznego pokoju w Kościele. Po wojnie jedną ekshortację i dwie encykliki poświęcił sprawie usuwania jej szkód moralnych i materialnych. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz