Socjologia wychowania - płeć

Nasza ocena:

3
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1743
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia wychowania - płeć - strona 1

Fragment notatki:

Płeć. Do niedawna płeć była kwestią pomijaną w socjologicznych badaniach nad edukacją. Wcześniej koncentrowano się bardziej na klasie społecznej. Przyczyny owego zaniedbania były złożone:
skupiano się w badaniach na tym co postrzegane było jako problem w edukacji,
nierówność między płciami rzadko uważana była za problem,
stereotypy płciowe wydają się głęboko zakorzenione i brane za oczywisty aspekt społ.
Wyniki badań :
Do wieku 11 lat wyniki nauki chłopców i dziewcząt są zbliżone.
Osiągnięcia obu płci na poziomie 'małej matury' wykazują niewielkie różnice, chłopcy zdają przedmioty ścisłe, dziewczyny humanistyczne.
Na poziomie dużej matury stosunek chłopców do dziewczyn wynosi 100:90, ale maleje.
Więcej chłopców niż dziewcząt dostaje się na uniwersytet.
Uniwersytety drugiej szansy mają więcej studentów, niż studentek.
Więcej mężczyzn, niż kobiet dostaje się na praktyki zawodowe po studiach.
Liczba dziewcząt uczęszczających na kursy nauczycielskie, przewyższa liczbę chłopców.
Wnioski z badań:
Po ukończeniu szkoły początkowej dziewczęta mają na ogół coraz mniej możliwości edukacyjnych i innych szans życiowych. Wśród wyjaśnień psychologicznych tego stanu rzeczy są takie, które kładą nacisk na dziedziczenie uzdolnień lub cech osobowości. Wyjaśnienia socjologiczne wywodzą się z pojęcia kultury - definicje płci traktowane są jako wyuczone.
Teoria etykiet (naznaczenia) przyjmuje koncepcję samospełniającej się przepowiedni; w przypadku matematyki stawia się fałszywą diagnozę dotyczącą braku orientacji przestrzennej u dziewcząt, podczas gdy to odmienne doświadczenia szkolne podowują różnice w myśleniu przestrzennym (np, niepraktykowanie rysunku technicznego). Dyskusje w szkole dyskryminują dziewczęta z powodów konwencjonalnych reguł dotyczących wypowiadania się w towarzystwie mieszanym.
Tam, gdzie na dziewczętach nie ciążą niepisane zasady ulegania przy zdominowanym przez mężczyzn dyskursie, mogą one osiągać lepsze wyniki w szkole. Tożsamość płciowa jest określana i umacniania przez skomplikowaną sieć czynników, działających od samego urodzenia. Zarówno oficjalny jak i ukryty program szkolny dodaje szereg czynników do tej sieci. Cały szereg na pozór nieznaczących zachowań w szkole i poza nią ma istotne znaczenie, ponieważ przynosi efekt skumulowany.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz