Socjologia edukacji - teorie potoczne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia edukacji - teorie potoczne - omówienie - strona 1 Socjologia edukacji - teorie potoczne - omówienie - strona 2 Socjologia edukacji - teorie potoczne - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

WYKŁAD 2 - TEORIE POTOCZNE
Wprowadzenie
„Człowiek kieruje się w życiu nie takim światem jakim on jest w rzeczywistości, lecz takim, jakim go spostrzega - a więc posiadaną przez siebie reprezentacją świata”
„To jak ukierunkowane są i jak przebiegają zachowania społeczne jednostki, jak reaguje ona na określone sytuację społeczne, zależy od tego jak rozumie ona otaczającą ją rzeczywistość społeczną, a także siebie samą jako element tej rzeczywistości” -- dorosłe dziecko alkoholika inaczej się kształtuje pod względem psychicznym, w pewien sposób nie umie zrozumieć jak jest w domu, gdy nie ma się w domu alkoholika - ma braki psychologiczne. Coraz więcej danych pokazuje, że w poznawaniu i rozumieniu rzeczywistości istotną rolę mogę odgrywać naiwne czy też potoczne koncepcje rozumiane jako uogólnione przekonania ludzi na temat świata społecznego.
Ich wpływ zaznacza się w zakresie spostrzegania jednostek i grup społecznych, wykonania zadania zadań, zachowań interpersonalnych, a także w natężeniu motywacji zadaniowej i treści przeżyć emocjonalnych. Możliwe zatem, że takie potoczne teorie pełnią rolę integrującą w tworzeniu interpretacji zdarzeń społecznych. Czym są czego dotyczą?
Uogólnione przekonania = naiwne teorie = potoczne teorie = prywatne przeświadczenia dotycząc:
Natury świata i zjawisk społecznych, np. „do bogactwa nigdy nie dochodzi się uczciwą drogą” ; „Życie jest jak gra w tenisa - żeby jeden wygrał, drugi musi przegrać”
Natury ludzi np. „Człowiek jest z natury dobry”; „W dzisiejszych czasach można liczyć tylko na siebie” Czego dotyczą?
Sposobu urządzenia świata, np. „Rzeczywistość, która nas otacza jest niewytłumaczalna i nieprzewidywalna”
Własność cech człowieka np. „Cechy i inteligencja człowieka są niezmienne w toku życia” Własnych możliwości sprawczych np.. „Jak sobie pościelisz tak się wyśpisz”
Natury sukcesów i porażek np. „Sukces ma wielu ojców a porażka jest sierotą”
Funkcjonowanie umysłu np. „ Możliwość człowieka są zaprogramowania”
Jakie maja cechy?
Są kategoryczne
Są dymensjonalne Są weryfikowalne ale nie falsyfikowalne
Są aprzyczyniowe Skąd się biorą?
Spostrzegany świat społeczny człowieka jest w dużej części wytworem jego umysłu, a właściwie wytworem umysłów społeczności, w której życie i która nadaje mu określoną tożsamość.
Prywatne teorie natury człowieka należą do struktur rozwojowo wczesnych, przedschematowych, często izolowanych od całości doświadczenia. Z osobistych doświadczeń (sporo teorii) np. przekonania o przewidywalności i przychylności świata umysłowe modele miłości romantycznej przekonania o sprawiedliwości świata


(…)

…. Z osobistych doświadczeń (sporo teorii) np. przekonania o przewidywalności i przychylności świata umysłowe modele miłości romantycznej przekonania o sprawiedliwości świata
Część teorii tworzymy ad hoc na użytek bieżącej sytuacji Jakie pełnią funkcję?
Coraz więcej danych pokazują, że mogę odgrywać istotną rolę w poznawaniu i rozumieniu rzeczywistości
Ich wpływ zaznacza się w zakresie:
Spostrzegania jednostek i grup społecznych
Poziomy wykonywania zadań
Zachowań interpersonalnych
Natężenia motywacji zadaniowej
Treści przeżyć emocjonalnych
Możliwe zatem, że takie potoczne teorię pełnią rolę integrującą w tworzeniu interpretacji zdarzeń społecznych. Przekonania społeczne podzielane, tzw. kolektywny system znaczeń, stanowią istotną część tożsamości społecznej np. bycie Polakiem
Podzielanie przekonań ułatwia porozumienie i komunikację wewnątrz grupową, co z kolei przyczynia się do wzrostu spójności grup wyznających te same poglądy. Jakie pełnią funkcję?
Przekonanie społeczne podzielane, tzw. kolektywny system znaczeń, stanowią istotną cześć tożsamości społecznej np. bycie Polakiem
Podzielanie przekonań ułatwia porozumienia i komunikację wewnątrzgrupową, co z kolei przyczynia się do wzrostu spokojności grup…
… wyznających te same poglądy.
Stanowią ważny, a może nawet kluczowy, czynnik określający jakość życia jednostek, grup i całych społeczeństw. Ponieważ:
Warunkują pozytywne i negatywne stany emocjonalne, których bilans jest istotny dla jakości życia Są siłą sprawczą własnej aktywności i interakcji społecznych np. kreatywność vs bierność społecznej, budowania więzi, prospołeczności, uprzedzeń, dyskryminacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz