Socjogia religii - notatki z wykładu 4

Nasza ocena:

5
Pobrań: 49
Wyświetleń: 980
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjogia religii - notatki z wykładu 4 - strona 1 Socjogia religii - notatki z wykładu 4 - strona 2

Fragment notatki:

dr hab. S_awomir Zar_ba. Notatka składa się z 2 stron.
Lektura: Wojciech Świątkiewicz: „Praktyki religijne w kulturowych kostiumach” s. 209 - 234 Janusz Mariański: „Moralność religijna jako przedmiot badań socjologicznych”, 1996 r.
Religia istnieje w świecie faktów społecznych. Aby ją zdefiniować trzeba używać pojęć socjologicznych. Wybór definicji zależy od: Akceptacji modelu życia (funkcjonaliści - a przedstawiciele teorii konfliktów)
Funkcjonaliści widzieli pozytywną stronę religii, a przedstawiciele teorii konfliktu - same problemy
Max Weber mówił że zdefiniowanie religii (czym ona jest, nie jaką pełni funkcje bo to Durkheim) - mówił ze nie jest możliwe w momencie rozpoczęcia analizy. Można się pokusić o sformułowanie takiej definicji ale przy końcu badań. Zwracał uwagę na: Przekonania
Poglądy wyjaśniające złożoność, wielowymiarowość ludzkiej egzystencji jej społeczny fenomen
Tezy dotyczące przestrzeni, czasu tłumaczące znaczenie śmierci
Zofia Zdybicka: Jest zbyt wiele trudności by podać uniwersalną definicję bo:
Mamy do czynienia ze zróżnicowaniem religii na świecie
Spotykamy się na co dzień z subiektywnością przeżyć religijnych Epistemologiczna niedostępność
Powiązanie religii z różnymi płaszczyznami bytowania w jakich człowiek jest zanurzony, w jakich funkcjonuje
Winderkheimer - profesor, protestant
Zwracał uwagę na idealizację problematyki religijnej
JAKĄ FUNKCJĘ PEŁNI RELIGIA??  odpowiadają na te pytanie
Klasyczne i współczesne definicje religii (Zofia Zdybicka, S. Kamiński)
Problemem jest kwestia uznania bądź nieuznania transcendencji za atrybut religii. Zaproponowana typologia ze względu na metodę tworzenia pojęcia religii:
Utworzone przy pomocy metody abstrakcji (definicje indukcyjne)  w celu dotarcia do istoty zjawiska , przykład: animistyczna definicję ewolucjonistyczną Taylora: „religia jest wiarą w istoty duchowe”
Utworzone na podstawie metody addycji (łączenia, dodawania, zebranie i zsumowanie podstawowych charakterystyk zjawiska)
Skonstruowanie w oparciu o metodę substrakcyjną (modyfikacja metody addycji, charakteryzuje duży stopień arbitralności co minimalizuje użyteczność w badaniach empirycznych
Utworzone przy pomocy metody akceptacji identyczności jedynie pewnych składników religii. (zastosowanie przy badaniu sekt, nie uwzględnia położenia geograficznego a przeżyć)
Utworzone przy założeniu metody ewolucyjnej (genetycznej) - ( punktem wyjścia jest założenie że religia stanowi ostatni etap ewolucyjny zjawisk poza religijnych)


(…)

… uprzedmiotowienie i projekcję ludzkich właściwości poza naszym światem. Karol Marks: religia to westchnienie uciśnionego stworzenia, serce nieczułego świata jak też jest duchem bezdusznych warunków. Religia jest opium ludu. Freud: religia ma swój początek w bezradności człowieka wobec zewnętrznych sił natury.
Religia jest neurozą kolektywną.
Generalna klasyfikacja typów definicji dokonana przez Zdybińską…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz