To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SOCJALIZM:
UTOPIA: (z grec. topos - istniejące, dobre miejsce; u - zaprzeczenie)
Utopie rewolucyjne: Marks, Engels;
Utopie pozytywistyczne: Comte („Prawo trzech stadiów”); Saint Simon; Renan nadzieja na wprowadzenie utopii - rządy partii roboczej;
Wiek XX: czerpanie liberałów od utopijnego języka (Nozick, Rand);
Wizja antyutopii (krytyka socjalizmu, zniechęcenie do drogi jaką kroczą socjaliści: G. Orwell; A. Huxley („Nowy wspaniały świat).
Tradycja myślenia utopijnego: Marks twierdził, że jego doktryny mają naukowe podstawy; czy tak było?
Tomasz Morus XVI w.: „Utopia”; relacja z życia na wyspie o nazwie utopia; rajska kraina; grecki źródłosłów; topos; miejsce; przedrostek U; miejsce dobre; miejsce którego nie ma; fantazje na temat społeczeństwa politycznego; opis życia idealnego, które nigdy nie istniało;
utopie klasyczne: do Rewolucji Francuskiej - po Rewolucji zmienia się charakter utopii - są to już utopie, które mają być od razu do zrealizowania poprzez chwytliwe hasła lub realizowane drogą rewolucyjną (wizualizacja marzeń na temat polityki i gospodarki; próba siłowego rozwiązania pewnego marzenia; da się wiele zrobić w historii); w XX w. antyutopie; utopia wolnego rynku.
CECHY SOCJALIZMU (rozumianego jako socjaldemokraja, nie jako komunizm):
łagodny socjalizm, wrażliwość społeczna;
anty indywidualizm postulat kontroli życia; brak zaufania do jednostki, nieufność do społeczeństwa obywatelskiego - wiara w społeczność kolektywną przekonanie, że jednostki należy kształtować; ;
równość w sensie materialnym (nie równość władzy);
utylitaryzm;
kontrola;
krytyka własności prywatnej - wszystko wspólne; krytyka kapitalizmu, liberalnej gospodarki: polega na szybkim bogadzeniu się, ale jest nieokiełznany, żywiołowy, nieprzewidywalny i powołuje kryzys, niepewność, chaos (dojrzały marks); krytyka etyczna („Rękopisy filozoficzno-ekonomiczne z 1844 roku” - młody Marks) - czyni człowieka wyobcowanym ze świata, wrogim światu (alienacja);
produkt pracy, proces pracy i istota gatunkowa - 3 elementy alienacji - a kapitaliźmie coś, co było częścią robotnika, staje się częścia procesu, zjawiska (wolny rynek), które go wyzyskuje - praca, produkt pracy staje się czymś, czego nienawidzę, coś, co było częścią mnie jest teraz częścią systemu, który nas wykorzystuje - przestajemy być wpełni sobą, stajemy się sztucznym tworem (ja prawdziwe staje się zapomniane).
/u Feuerbacha: alienacja religijna - Bóg, który był częścią nas, stał się nagle źródłem zupełnie obcego świata, nieznanego nam/
(…)
… jest zdolny do wprowadzenia porządku w państwie racjonalizm /Hayek nazywał taką przypadłość „ludzką pychą rozumu” - konserwatyzm nie ufa rozumowi; liberalizm różnie odnosi się do rozumu);
podział na grupy mające wiedzę i niewiedzę: pojawiają się kategorie sztucznych potrzeb (szkoła frankfurcka - ludzie są szczęśliwi, ale nie uświadamiają sobie tego); nurt gnostyczny (wiedza, którą mam jest nie do przekazania) i nurt demaskatorski (uświadamianie, szerzenie prawdy, ale spotkanie się z brakiem rozumienia;
2 podstawowe kategorie:
wolność negatywna (wolność od arbitralnej woli drugiej osoby) a wolność pozytywna (wolność do; moc dysponowania środkami, które pozwalają mi realizować moje mażenia; moc dysponowania środkami do spełniania własnych pragnień/Hyek/) nowe rozumienie wolności w socjaliźmie: autentyzm…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)