To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zmierczak. Notatka składa się z 2 stron.
SOCJALIZM Pojawienie się terminu socjalizm i jego różnorodnych zastosowań
Tzw. Socjaliści utopijni - Claude Henri de Saint Simon (1760-1825), Robert Owen (1771-1858), Charles Fourier (1772-1827)
Socjalizm „naukowy” - Karol Marks (1818-1883), Fryderyk Engels (1820-1895)
Alienacja pracy i człowieka - „Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne” (1844); komunizm jako zniesienie alienacji
Materializm dialektywny K. Marksa. Heglowskie inspiracje - historia ma cel, można odkryć prawa historii, dialektyka materialistyczna, filozofia dziejów wg Marksa
Uzasadnienie nieuchronności zniesienia kapitalizmu, wzrost świadomego siebie proletariatu, konieczność planowania, konieczność dyktatury proletariatu - Manifest Komunistyczny
Materialistyczne pojmowanie prawa jako wzrostu interesów klasy pracującej
Leninizm - marksizm wg Lenina (1870-1924)
Rewizja tez Marksa
- teoria słabego ogniwa
- teoria imperializmu
- leninowska teorii partii
Konsekwencje - powstanie dwóch nurtów doktryny - socjalistycznego i komunistycznego
Teoretycy komunizmu - antagoniści Lenina
Róża Luksemburg (1870-1919) - negacja samostanowienia narodów
Lew Trocki (1879-1940) - rewolucja permanentna
Antonio Gramsci (1897-1937) - nowa hegemonia, odmienna rola inteligencji
Dygresja o Georgu Wilhelmie Friedrichu Heglu (1770-1831) Idealizm Hegla - idealizm obiektywny, ale dialektyczny
Rozum rządzi światem, to co jest, jest rozumne
Rozum, duch rządzi rozwojem świata
Duch zmierza do wolności
Konieczna jest etyczne jedność - jednostki muszą uznać za swoje państwo i jego prawa
Socjalizm „utopijny” - kwestia podziału dóbr jest w socjalizmie jednym z podstawowych problemów zarówno teoretycznych, jak i praktycznych
- przekonanie, że po właściwym rozwiązaniu kluczowych dla organizacji społeczności socjalistycznej kwestii osiągnięty zostanie stabilny układ gospodarczo-społeczny
Claude Henri de Saint Simon (1760-1825)
pierwszy myśliciel socjalistyczny
pierwotnie poglądy liberalne i ich zmiana w wieku dojrzałym
zasady sprawiedliwości społecznej
przekonanie o stałym i koniecznym postępie ludzkości
epoka teologiczna, metafizyczna i pozytywna
w historii następują po sobie epoki krytyczne (czas indywidualizm) i organiczne (spaja i porządkuje ludzkie działania w drodze do wspólnego celu)
obecnie czas krytyczny, w przyszłości socjalizm jako forma organiczna
konieczność planowego organizowania produkcji i zarządzania nią przez samych wytwórców w interesie ogółu
nadanie własności prywatnej funkcji społecznej bez znoszenia jej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)