Składniki umowy o pracę - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 861
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Składniki umowy o pracę - wykład - strona 1 Składniki umowy o pracę - wykład - strona 2 Składniki umowy o pracę - wykład - strona 3

Fragment notatki:

SKŁADNIKI UMOWY O PRACĘ : strony umowy, rodzaj umowy, data jej zawarcia, warunki pracy i płacy. WARUNKI umowy: rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wynagrodzenie za pracę ze wskazaniem składników, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy.
a) strony u mowy: Konieczność wyszczególnienia stron umowy o pracę jest związana z tym, że czasami pracownikowi trudno zorientować się, która jednostka organizacyjna jest jego pracodawcą
b) rodzaj pracy : jest jedynym koniecznym składnikiem umowy o pracę, a zatem gdy brak jest rodzajowo określonej pracy, to nie można mówić o stosunku pracy. Rodzaj pracy jest określany przez nazwę stanowiska, funkcji, bądź czynności. Pracodawca ma obowiązek skonkretyzować rodzaj pracy w dokumencie, który nazywa się zakresem czynności pracownika (zakres obowiązków). Pracodawca i jego personel pracowniczy w zasadzie może wydawać polecenia jedynie w zakresie objętym tym dokumentem. c) miejsce wykonywania pracy: jest określone zazwyczaj przez wskazanie siedziby pracodawcy, jeżeli praca ma być wykonywana poza siedzibą pracodawcy, należy określić to miejsce w którym ma być ona wykonywana (najczęściej w siedzibie pracodawcy).
d) wynagrodzenie: stosunek pracy ma charakter odpłatny, a zatem umowa powinna określać wysokość wynagrodzenia. Może ona być określona w sposób bezpośredni albo w sposób pośredni przez wskazanie odpowiedniego przepisu prawnego określającego jego wysokość. Jeżeli wynagrodzenie jest wieloskładnikowe należy określić składniki tego wynagrodzenia.
e) wymiar czasu pracy: oznacza rozmiar zatrudnienia, a więc czy pracownik ma być zatrudniony na cały etat czy na jego część.
f) termin rozpoczęcia pracy: w P.P. jest to termin od którego biegnie stosunek pracy, a więc określający początek stosunku prawnego. Nie zawsze pokrywa się on z terminem faktycznego rozpoczęcia pracy. Może się bowiem zdarzyć tak, iż pracownik z różnych powodów - np. z powodu choroby - nie może przystąpić do pracy. g) inne warunki umowne: w sytuacji polskiego prawa pracy nie są zawierane w umowach o pracę, ponieważ prawa i obowiązki te wynikają z przepisów prawa pracy. Kodeks pracy nakazuje w umowie o pracę z pracownikiem skierowanym na obszar państwa nie będącego członkiem UE określać dodatkowo czas wykonywania pracy za granicą oraz walutę, w której będzie wypłacane wynagrodzenie. Dotyczy to wszystkich przypadków, gdy okres pracy przekracza 1 miesiąc. Umowy dodatkowe: zwane inaczej klauzulami ekonomicznymi. Taką umową są umowy np. o wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników. Taka klauzula może się znaleźć w samej umowie albo może to być klauzula odrębna, z tym że zawsze ona funkcjonuje obok umowy właściwej. Taką umowa jest też umowa zakazująca konkurencji . Umowa zakazująca konkurencji:

(…)

… pracownika zastępowanego, np. na okres choroby, urlopu macierzyńskiego, wychowawczego itp. Ustawodawca uznał rodzaje umów za równorzędne jednakże wprowadził pewne ograniczenia w celu wyeliminowania krótkoterminowych powtarzających się umów zawartych na czas oznaczony. Przyjął, iż trzecia umowa na czas określony z mocy prawa traktowana jest jak umowa zawarta na czas nieoznaczony, jeżeli przerwa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz