Six Sigma 1. Six Sigma
Zestaw reguł postępowania, skoncentrowany na jakości procesów i ograniczeniu ich zmienności (liczby błędów), co wpływa na poprawę rentowności przedsiębiorstwa
2. Pojęcia związane z Six Sigma - COPQ (Cost of Poor Quality) - koszty złej jakości - VOC (Voice of customer) - głos klienta - DPMO (Defects Per Million Opportunities) - opisuje liczbę popełnionych błędów na milion możliwości ich popełnienia. Pozwala porównać nieporównywalne dotąd, ze względu na swój odrębny charakter, obszary działalności przedsiębiorstwa. Możliwość popełnienia błędu jest rozpatrywana z punktu widzenia klienta
- Six Sigma - prawdopodobieństwo wystąpienia błędu w analizowanym miejscu procesu wynosi 0,0000034 czyli 3,4 defektów na milion możliwości (99,9997%) 3. Proces Six Sigma (MAIC)
Czasami w literaturze dodaje się jeszcze literę D na początku.
- DEFINE - zdefiniowanie problemu. Określa się plan działania, cel jaki chcemy osiągnąć, powołuje się zespół, tworzy harmonogram prac, opracowuje dokumentacje problemu, przygotowuje opis pracy (schemat procesów)
- MEASURE - pomiar. Może być dokonywany przy użyciu DPMO. Wykorzystując go do badania liczby reklamacji, satysfakcji klientów. Określa się częstotliwość badania, jaki to będzie pomiar, kto sędziego dokonywał, w jaki sposób będą zapisywane wyniki, jak będą opracowywane - ANALYZE - analiza - identyfikacja możliwości z punktu widzenia klienta. Stosowane są do tego np. metoda Pareto lub inne stosowane w TQM
- IMPROVE - usprawnienie. Wprowadzenie lepszych rozwiązań - CONTROL - kontrola. Utrzymywanie efektów uzyskanych w trakcie działań udoskonalanych 4. Cechy zespołu wdrożeniowego Six sigma
Do realizacji Six Sigma powoływany jest zespół wykwalifikowanych pracowników, a nie wszyscy pracownicy jak miało to miejsce przy TQM. Do jego realizacji wykorzystuje się bardziej narzędzia statystyczne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)