Siły odśrodkowe od obciążenia taborem samochodowym i tramwajowym
Działanie sił odśrodkowych uwzględnia się w dwóch przypadkach, gdy obiekt znajduje się w łuku:
- poziomym,
- pionowym (wklęsłym).
W pierwszym przypadku siła odśrodkowa jest siłą poziomą, działającą prostopadle do toru jazdy (osi drogi lub torowiska tramwajowego) i zaczepioną w środku ciężkości pojazdów. Jeśli nie ma innych udokumentowanych danych norma dopuszcza przyjmowanie punktu zaczepienia siły odśrodkowej 1,2 m nad poziomem jezdni lub górną krawędzią szyny.
W drugim przypadku siła odśrodkowa działa prostopadle do toru ruchu (po kierunku promienia krzywizny). Siła ta zwiększa w sposób bezpośredni wartość pionowego obciążenia normowego.
Wartość siły odśrodkowej F ([kN] lub [kN/m]) oblicza się ze znanego z dynamiki wzoru na siłę odśrodkową, który po uwzględnieniu różnych jednostek miar wielkości wchodzących w jego skład przyjmuje postać:
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)