Klasyfikacja obciążeń
Obciążenia działające na mosty można podzielić na obciążenia stałe: ciężary własne konstrukcji, ciężar wyposażenia, parcie gruntu oraz obciążenia zmienne: obciążenie taborem, parcie wiatru lub kry. Swego rodzaju obciążeniem zmiennym są siły wywołane tarciem, zmianami temperatury czy efektami Teologicznymi (skurcz, pełzanie, relaksacja). Obciążenie zmienne (użytkowe) zależy od rodzaju mostu. Może to być obciążenie taborem: samochodowym, tramwajowym czy kolejowym, a także obciążenie tłumem pieszych lub kombinacją tych obciążeń. Przy rozpatrywaniu obciążenia taborem trzeba uwzględniać nie tylko naciski kół, lecz również wszystkie inne siły, które są skutkiem poruszania się taboru, takie jak: siły odśrodkowe, hamowania i przyspieszania czy też siły spowodowane uderzeniami taboru o elementy konstrukcji. Obciążenie taborem charakteryzuje się: zmiennością w czasie, dyna-micznością, a ponadto wielokrotnością powtarzania. Obciążenia działające na mosty można sklasyfikować według trzech zasadniczych kryteriów:
- stałości występowania w funkcji czasu i miejsca (stałe, zmienne),
- sposobu działania (statyczne, dynamiczne),
- części mostu, na które bezpośrednio te obciążenia działają (podpory, przęsła, stężenia, elementy wyposażenia itp.).
Innym kryterium podziału może być wpływ danego obciążenia na obliczany element konstrukcji i bezpieczeństwo oraz trwałość obiektu lub jego części. Z tego punktu widzenia, zgodnie z PN [33] siły działające na obiekty mostowe dzielimy na obciążenia:
- podstawowe (P),
- dodatkowe (D),
- wyjątkowe (W).
Obciążenia podstawowe decydują o wytężeniu i trwałości obiektu lub jego części, w przeciwieństwie do obciążeń dodatkowych czy wyjątkowych wywierają one największy wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji. Bezpośrednią konsekwencją tego podziału są wartości przyjmowanych współczynników obciążenia uwzględnianych przy sprawdzaniu stanów granicznych nośności, w zależności od kombinacji branych pod uwagę rodzajów obciążenia. Współczynniki obciążenia przyjmują największe wartości, jeśli uwzględnia się tylko obciążenia podstawowe, a mniejsze dla kilku rodzajów obciążeń, np, podstawowych i dodatkowych.
Do obciążeń podstawowych zalicza się wszystkie obciążenia stałe oraz te
z obciążeń zmiennych, których przeniesienie jest celem projektowanego obiektu
lub jego części (oznaczenie P). W szczególności do obciążeń podstawowych należą:
- ciężar własny konstrukcji i wyposażenia,
- ciężar urządzeń obcych,
- obciążenia zmienne:
- obciążenia taborem z uwzględnieniem wpływów dynamicznych i sił odśrodkowych,
(…)
… własny konstrukcji i wyposażenia,
- ciężar urządzeń obcych,
- obciążenia zmienne:
- obciążenia taborem z uwzględnieniem wpływów dynamicznych i sił odśrodkowych,
- parcie gruntu przy naziomie obciążonym,
- obciążenie tłumem pieszych na kładkach, schodach i chodnikach obiektów mostowych, wszelkiego rodzaju obciążenia zmienne części obiektów mostowych, których celem jest przeniesienie tych obciążeń:
- obciążenie deskowań w czasie budowy,
- działanie wiatru w odniesieniu do elementów przeciwwiatrowych,
- hamowanie i przyspieszanie w odniesieniu do elementów przeciwhamownych, łożysk i podpór,
- parcie lodu w odniesieniu do izbic,
- obciążenia wywołane bocznymi uderzeniami taboru w odniesieniu do stężeń przeciwuderzeniowych mostów kolejowych,
- uderzenia o bariery ochronne w odniesieniu do barier…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)