Klasyfikacja obciążeń - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 385
Wyświetleń: 2835
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Klasyfikacja obciążeń - wykład - strona 1 Klasyfikacja obciążeń - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Klasyfikacja obciążeń
Obciążenia działające na mosty można podzielić na obciążenia stałe: ciężary własne konstrukcji, ciężar wyposażenia, parcie gruntu oraz obciążenia zmienne: obciążenie taborem, parcie wiatru lub kry. Swego rodzaju obciążeniem zmiennym są siły wy­wołane tarciem, zmianami temperatury czy efektami Teologicznymi (skurcz, pełza­nie, relaksacja). Obciążenie zmienne (użytkowe) zależy od rodzaju mostu. Może to być obciążenie taborem: samochodowym, tramwajowym czy kolejowym, a także obciążenie tłumem pieszych lub kombinacją tych obciążeń. Przy rozpatrywaniu ob­ciążenia taborem trzeba uwzględniać nie tylko naciski kół, lecz również wszystkie inne siły, które są skutkiem poruszania się taboru, takie jak: siły odśrodkowe, hamo­wania i przyspieszania czy też siły spowodowane uderzeniami taboru o elementy konstrukcji. Obciążenie taborem charakteryzuje się: zmiennością w czasie, dyna-micznością, a ponadto wielokrotnością powtarzania. Obciążenia działające na mosty można sklasyfikować według trzech zasadni­czych kryteriów:
- stałości występowania w funkcji czasu i miejsca (stałe, zmienne),
- sposobu działania (statyczne, dynamiczne),
- części mostu, na które bezpośrednio te obciążenia działają (podpory, przęsła, stę­żenia, elementy wyposażenia itp.).
Innym kryterium podziału może być wpływ danego obciążenia na obliczany element konstrukcji i bezpieczeństwo oraz trwałość obiektu lub jego części. Z tego punktu widzenia, zgodnie z PN [33] siły działające na obiekty mostowe dzielimy na obciążenia:
- podstawowe (P),
- dodatkowe (D),
- wyjątkowe (W).
Obciążenia podstawowe decydują o wytężeniu i trwałości obiektu lub jego części, w przeciwieństwie do obciążeń dodatkowych czy wyjątkowych wywierają one największy wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji. Bezpośrednią konsekwen­cją tego podziału są wartości przyjmowanych współczynników obciążenia uwzględ­nianych przy sprawdzaniu stanów granicznych nośności, w zależności od kombina­cji branych pod uwagę rodzajów obciążenia. Współczynniki obciążenia przyjmują największe wartości, jeśli uwzględnia się tylko obciążenia podstawowe, a mniejsze dla kilku rodzajów obciążeń, np, podstawowych i dodatkowych.
Do obciążeń podstawowych zalicza się wszystkie obciążenia stałe oraz te
z obciążeń zmiennych, których przeniesienie jest celem projektowanego obiektu
lub jego części (oznaczenie P). W szczególności do obciążeń podstawowych na­leżą:
- ciężar własny konstrukcji i wyposażenia,
- ciężar urządzeń obcych,
- obciążenia zmienne:
- obciążenia taborem z uwzględnieniem wpływów dynamicznych i sił odśrodko­wych,

(…)

… własny konstrukcji i wyposażenia,
- ciężar urządzeń obcych,
- obciążenia zmienne:
- obciążenia taborem z uwzględnieniem wpływów dynamicznych i sił odśrodko­wych,
- parcie gruntu przy naziomie obciążonym,
- obciążenie tłumem pieszych na kładkach, schodach i chodnikach obiektów mos­towych, wszelkiego rodzaju obciążenia zmienne części obiektów mostowych, któ­rych celem jest przeniesienie tych obciążeń:
- obciążenie deskowań w czasie budowy,
- działanie wiatru w odniesieniu do elementów przeciwwiatrowych,
- hamowanie i przyspieszanie w odniesieniu do elementów przeciwhamownych, łożysk i podpór,
- parcie lodu w odniesieniu do izbic,
- obciążenia wywołane bocznymi uderzeniami taboru w odniesieniu do stężeń przeciwuderzeniowych mostów kolejowych,
- uderzenia o bariery ochronne w odniesieniu do barier…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz