Model obciążeń konstrukcji - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 1624
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Model obciążeń konstrukcji - wykład - strona 1 Model obciążeń konstrukcji - wykład - strona 2 Model obciążeń konstrukcji - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Model obciążeń konstrukcji
Modelowanie obciążeń działających na konstrukcję dotyczy dwóch zagadnień:
- modelowania obciążeń rzeczywistych,
- dyskretyzacj i obciążeń rzeczywistych (normowych), z punktu widzenia przydat­ności do obliczeń numerycznych; dyskretyzacja musi uwzględniać model geome­trii konstrukcji, a także wymagania programowe.
Pierwsze zagadnienie dotyczy tworzenia modeli obliczeniowych obciążeń rze­czywistych, które byłyby przydatne do obliczeń numerycznych, a których skutki działania odzwierciedlały obciążenia rzeczywiste, z wszelkimi konsekwencjami, w tym losowości występowania i zmienności w czasie oraz przestrzeni (proces sto­chastyczny). Opracowując model obliczeniowy obciążenia najlepiej wybierać moż­liwie łatwy do dyskretyzacji schemat zastępczy.
Obciążenia działające na obiekty można podzielić na: bezpośrednie, gdzie wek­tor, w postaci siły uogólnionej (grawitacji, bezwładności, działanie wiatru, śniegu itp.) ma postać:
F={F„Fy,Ę} (8.4) oraz na obciążenia pośrednie (osiadanie podpór, wpływ temperatury, wpływy sej­smiczne itp.), które przejawiają się w postaci zmian położenia elementu konstrukcji - przemieszczenia 8 lub kąta obrotu ę:
W przypadku obiektów mostowych modele obciążeń, które należy uwzględ­niać podaje norma PN-85/S-10030 [33]. Opisano je szczegółowo w rozdziale 7. Obciążenia działające na mosty mają charakter statyczny i dynamiczny.
Obciążenia statyczne:
- ciężar własny konstrukcji i elementów niekonstrukcyjnych,
- parcie gruntu, wody oraz kry,
- obciążenia wywołane sprężeniem konstrukcji,
- obciążenia związane z oporami łożysk,
- obciążenia pośrednie takie jak (osiadanie podpór, wpływy temperatury). Obciążenia dynamiczne:
- obciążenia taborem samochodowym, kolejowym, tramwajowych i tłumem pie­szych,
- parcie wiatru na konstrukcję,
- uderzenia pojazdów lub statków w konstrukcję mostu,
- obciążenia sejsmiczne lub parasejsmiczne,
- obciążenia montażowe.
W praktyce projektowej, w obliczeniach statycznych obciążenia dynamiczne są traktowane jako obciążenia quasi statyczne. Uwzględnienie efektów dynamicz­nych odbywa się przez pomnożenie wartości statycznej przez współczynnik zwięk­szający wartość współczynnika dynamicznego. W niektórych przypadkach, jak np. parcie wiatru czy uderzenia w podpory pojazdów lub statków, podane wartości ob­ciążeń zastępczych, zawierają w sobie skutki oddziaływania dynamicznego. Takie­go uproszczonego podejścia nie stosuje się jednak np. w analizie aerodynamicznej mostów wiszących czy skutków obciążeń sejsmicznych. Wtedy konieczna jest wni­kliwa analiza dynamiczna uwzględniająca charakter wymuszenia i jego zmienność w czasie. Jednak dla większości tego typu przypadków brak jest zaleceń normo­wych, dotyczących sposobu przyjmowania obciążenia zastępczego. Każdy przypa­dek wymaga indywidualnego podejścia.

(…)

…, prowadzonych metodą elementów skończonych, obciążenia zastępcze określonego typu należy zastąpić układem uogólnionych sił przyłożonych w węzłach. W związku z tym obciążenia działające poza węzłami muszą być zastąpione statycznie równoważnym układem sił przyłożonym w wę­złach. W odniesieniu do ciężarów własnych konstrukcji nie zachodzi na ogół ko­nieczność ustalania takiego obciążenia, ponieważ programy…
…, gdyż współcze­sne programy analizy konstrukcji wykonują go w sposób automatyczny. Jeśli jed­nak brak jest odpowiedniego podprogramu, wtedy zadanie to spada na projektanta. Wartości zastępcze obciążeń węzłowych w elementach prętowych przyjmuje się równe reakcjom podporowym.
Schematy statyczne prętów służących do wyznaczenia adekwatnych reakcji ustala się w zależności od sposobu połączenia prętów w węzłach…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz