Parcie wiatru - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 1610
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Parcie wiatru - wykład - strona 1 Parcie wiatru - wykład - strona 2 Parcie wiatru - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Parcie wiatru
Podany w normie [33] sposób obliczania wpływu parcia wiatru na konstrukcje mos­towe dotyczy typowych mostów, które nie są w sposób szczególny narażone na wpły­wy parcia takie jak np. mosty wiszące czy podwieszone. W tych przypadkach obo­wiązująca jest norma ogólnobudowlana. Tego typu konstrukcje wymagają ponadto specjalnych analiz dynamicznych i bardzo często również badań w tunelach aerody­namicznych.
W przypadku mostów betonowych na podporach masywnych, o wysokości nie przekraczającej 10,0 m, nie ma konieczności uwzględniania parcia wiatru. Takie mosty, podobnie jak masywne mosty sklepione (kamienne, ceglana) uznaje się za niewrażliwe na wpływy parcia wiatru. Obiekty mostowe betonowe, ale na podpo­rach słupowych albo na podporach wyższych od 10,0 m należy zawsze sprawdzać na parcie wiatru.
W typowych przypadkach wpływ parcia wiatru oblicza się w bardzo uprosz­czony sposób.
Niezależnie od kształtu konstrukcji i sposobu jej ekspozycji, przyjęto dwie wartości ciśnienia wiatru:
pk~ 1,25 kN/m2 - dla przęseł obciążonych taborem, mostów zwodzonych w do­wolnym położeniu w kierunku prostopadłym i równoległym do osi mostu, podpory oraz obiekty mostowe w czasie budowy,
/7jt~2,50 kN/m2 - dla przęseł nie obciążonych.
W układach ciągłych należy założyć działanie wiatru w porywach na fragmen­ty obiektu, jeśli może być niekorzystne dla wyznaczanej wielkości. Oznacza to, że należy umownie założyć, iż działanie wiatru może dotyczyć np. co drugiego przęsła układu ciągłego.
Siły działające na konstrukcje, a będące efektem parcia wiatru, oblicza się mno­żąc wartość ciśnienia parcia wiatru przez powierzchnię, na którą działa. Parcie wia­tru może działać zarówno na konstrukcję, jak i tabor na niej znajdujący się. Uwzględ-. nia się jedynie parcie wiatru w kierunku prostopadłym do osi obiektu; parcie w kierunku równoległym do osi obiektu należy uwzględniać tylko w przypadku konstrukcji opartych na wysokich podporach (wyższych od 10 m nad najniższą wodą lub terenem), a także zawsze dla mostów o konstrukcji kratowej lub łukowej. Parcie wiatru należy obowiązkowo uwzględniać w odniesieniu do konstrukcji specjalnych, np. mostów podwieszonych czy zwodzonych. Powierzchnię parcia wiatru w kierun­ku równoległym do osi mostu należy przyjmować równą powierzchni obrysu ze­wnętrznego konstrukcji.
Powierzchnię parcia wiatru działającego prostopadle do osi mostu należy przyj­mować dla konstrukcji pełnościennych jako powierzchnię rzutu ograniczoną ze­wnętrznymi krawędziami wszystkich elementów (konstrukcyjnych i niekonstruk-cyjnych).
Dla konstrukcji ażurowych należy przyjąć rzeczywistą powierzchnię rzutu pierwszego dźwigara na płaszczyznę prostopadłą do kierunku działania wiatru łącz­nie z jezdnią i chodnikami oraz po 50% odpowiednich powierzchni dźwigarów na­stępnych osłoniętych przed działaniem wiatru przez pierwszy dźwigar. Powierzch­nia ta nie może być większa od powierzchni wyznaczonej przez obrys konstrukcji.

(…)

… dźwigar. Powierzch­nia ta nie może być większa od powierzchni wyznaczonej przez obrys konstrukcji.
Powierzchnię parcia na tabor należy traktować umownie zarówno w odniesie­niu do taboru szynowego, drogowego jak i tłumu pieszych. Pole parcia należy przyj­mować jako prostokąt o nieograniczonej długości i wysokości, odpowiednio:
- dla taboru kolejowego - 3,0 m,
- dla taboru tramwajowego i kolei wąskotorowej - 2,5 m,
- dla taboru samochodowego - 3,0 m,
- dla tłumu pieszych - 1,7 m.
W obliczeniach zakłada się, że wypadkowa siła od parcia wiatru na tabor jest zaczepiona:
- 2,0 m nad poziomem główki szyny w mostach kolejowych,
- 1,75 m nad poziomem główki szyny w przypadku tramwaju i kolejki wąskotoro­wej,
- 1,5 m nad powierzchnią jezdni w mostach drogowych,
- 0,85 m nad powierzchnią chodnika.
Obliczając…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz