Serwisy społecznościowe: Facebook i efekt sieciowy Spośród wielu serwisów społecznościowych, które osiągnęły w ostatnich latach popularność, na czoło zdecydowanie wysunął się Facebook To który z serwisów osiągnie przewagę było na początku trudno stwierdzić, jednak w pewnym momencie zaczął oddziaływać efekt sieciowy, w związku z czym ten serwis, który osiągnął pewną masę krytyczną jako pierwszy, zdominował rynek Przykładem spektakularnej porażki jest serwis Bebo, za który AOL w 2008 r. zapłacił 850 mln USD, a które 2 lata później sprzedał -ponoć- za 10 mln. USD; współpracę z Bebo nawiązała też swego czasu Agora Netlabele Słowo „netlabel” jest połączeniem angielskich słów net (sieć) i label (wytwórnia muzyczna). Określenie to używane jest do nazwania inicjatyw podejmowanych w internecie przez indywidualne osoby lub grupy osób o różnym stopniu sformalizowania, celem promocji i dystrybucji muzyki zapisanej w formie plików muzycznych i wydanej na licencjach Creative Commons. Czasem wymiennie ze słowem „netlabel” używa się określenia „wirtualna wytwórnia muzyczna”. Netlabele różnią się od tradycyjnych wytwórni muzycznych Nie angażują się finansowo w nagranie i jego promocję. Nie wydają fizycznych nośników - poza nielicznymi wyjątkami skupiają się na plikach muzycznych (najczęściej w formaciemp3, Ogg Vorbis lub FLAC, z zasady bez zabezpieczeń DRM). W przypadku netlabeli „wydanie” nagrania polega więc na opublikowaniu plików muzycznych na stronie wirtualnej wytwórni oraz promocji artysty. Udostępniają słuchaczom muzykę do ściągnięcia za darmo. Nie przejmują majątkowych praw autorskich do nagrań. Wydają muzykę na licencjach Creative Commons lub podobnych. Skupiają się przede wszystkim na promocji i dystrybucji nagrań winternecie, rzadko docierając do tradycyjnych mediów.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)