Segmentacja rynku- wykład 5

Nasza ocena:

5
Pobrań: 224
Wyświetleń: 882
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Segmentacja rynku- wykład 5 - strona 1 Segmentacja rynku- wykład 5 - strona 2 Segmentacja rynku- wykład 5 - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 5
Segmentacja rynku
- Segmentacja rynku- podział na wewnętrznie jednorodne , ale zróżnicowane co do innych
- Według Smith`a- segmentacja jest oparta na rozwijaniu popytowej strony rynku i
reprezentuje racjonalne i bardzo precyzyjne dostosowanie produktu i wysiłku
marketingowego do wymagań konsumenta lub użytkownika
- W języku ekonomii segmentacja daje w rezultacie dezagregację i zmierza do rozpoznania wielu list popytu tam, gdzie poprzednio była rozpoznana tylko jedna
- Segmentacja- podział rynku według określonego kryterium na jednorodne grupy
konsumentów segmenty rynku, które wyznaczają dla przedsiębiorstwa obszar działania i stanowią punkt odniesienia przy formowaniu programu tego działania
Znaczenie segmentacji przy kształtowaniu strategii marketingowej wynika:
- Konsumenci nie stanowią jednorodnej grupy
- Nie występuje przeciętny konsument, który mógłby być punktem odniesienia przy formułowaniu programu i kierunku działania
Segmentację można przeprowadzić wtedy, gdy konsumentów podzieli się na duże grupy różniące się między sobą reakcjami na dany produkt lub produkt i inne instrumenty strategii sprzedaży.
Utworzenie grup konsumentów o wspólnych cechach nie przesadza jeszcze o istnieniu segmentu rynku. Dopiero kiedy konsumenci o wspólnych cechach występują jako potencjalni nabywcy określonego produktu można mówić, że tworzą oni segment rynku.
Segmentacja rynku umożliwia:
1. Dostosowanie produktu do potrzeb nabywców, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży i konkurencyjności danych towarów na rynku
2. dotarcie do tych konsumentów , których preferencje są uwzględniane przy kształtowaniu produktu. Bardziej efektywne wydatkowanie środków finansowych przeznaczonych na aktywizację sprzedaży przez odpowiedni dobór form aktywizacji sprzedaży w stosunku do określonych i znanych adresatów.
3. szybkie zauważenie zmian na rynku dzięki ciągłym obserwacjom jego części określonych
4. Wcześniejsze przygotowanie się tych zmian
5. Dokładniejsze określenie czasu nasilania się aktywizacji sprzedaży
Korzyści z segmentacji , gdy proces segmentacji zostanie przeprowadzony prawidłowo, czyli:
- Poszczególne segmenty rynku powinny być w maksymalnym stopniu jednorodne pod względem preferencji i potrzeb nabywców , a także ich reakcji na działania rynkowe
- Każdy segment powinien reprezentować inny sposób zachowania się nabywcy na rynku- „inny typ nabywcy”
- Segmentacja rynku powinna być przeprowadzona w oparciu o takie zmienne , które
spełniają powyższe warunki. Są zarazem możliwe do praktycznego zastosowania w


(…)

…, psychiki (czajnik, przyciski na pulpicie żeby było wygodnie użytkować)
4. cechy estetyczne (moda, wzorce np. samochody, ubrania)
5. cechy ekonomiczne- koszt nabycia, eksploatacji, zużycia
6. cechy ekologiczne- i w produkcji i w użytkowaniu żeby nie szkodzić środowisku, oszczędność surowców H2O i E
7. cechy logistyczne- ułatwiony transport. Przechowywanie(opakowanie)
Można te kryteria znaleźć w:
 przepisy:
-polskie normy-PN (18 tys. Ich mamy-dotyczą wszystkiego, ok. 5 tys. Obowiązkowa)
-przepisy dotyczące szczegółowych wymagań (bezp., ochrony środowiska Itp.)
-przepisy branżowe
Ustawa o bezpiecznym produkcie 2000r. np. rozporządzenie na temat bezp. zabawek, ustawa o
rolnictwie ekologicznym.
 Umowy handlowe między korporacjami

… , bezdzietności, przedwczesna śmierć dzieci.
Cykl życia jest zmienną objaśniająca mechanizm decyzji konsumenta o znacznie wyższej wartości poznawczej niż wiek głowy rodziny. Uwzględnia on preferencje związane z odmiennością funkcji jakie spełnia rodzina w poszczególnych etapach jak i odmienność potrzeb stymulowanych przez te funkcje.
Przykładem segmentu zbudowanego w oparciu o powyższe kryteria jest segment…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz