To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SCHEMATY A CECHY OSOBOWOŚCI (1) Posiadania rozbudowanego schematu danego atrybutu nie oznacza, że ktoś ma ten atrybut(i vice versa) Np. rozbudowane schematy dotyczące życia politycznego -nie implikują, ze ktoś jest liberałem czy tez konserwatystą.
Fakt, że ktoś jest uczynny, nie oznacza że ma rozbudowaną wiedzę schematowi n.t. okoliczności i form pomagania.
(2) W odróżnieniu od cechy, wiedza schematowa jest "zanurzona w kontekście" :rozwija się w odniesieniu do określonych aspektów życia człowieka. Np. jednostka może mieć dobrze rozwiniętą wiedzę o stosunkach międzyludzkich w miejscu pracy, zarazem może jej brakować zrozumienia relacji interpersonalnych w rodzinie
(3) Schematy pozwalają ludziom szybko i elastycznie reagować na wymogi otoczenia(schematy jako "instrumenty" poznawczo-wykonawcze).
Osoby, dysponujące rozbudowanymi schematami w danej dziedzinie,
-szybko interpretują nowe bodźce
-łatwo korygują błędne interpretacje
-generują liczne strategie "radzenia sobie" z problemami
GENERALNIE: Schematy są, podobnie jak cechy, składnikami osobowości, Jednakże różnią się od nich jakościowo i pełnią inne funkcje.
Dwie teorie -komplementarny punkt widzenia na osobowość.
WYKŁAD 11 POZNAWCZA TEORIA "JA" Ja subiektywne(podmiotowe) vs.
Ja obiektywne (przedmiotowe)[W.James]
ROZWÓJ "JA" percepcja samego siebie("Ja" egzystencjalne) -spostrzeganie siebie jako bytu odrębnego od innych osób i obiektów fizycznych.
samoświadomość("ja" kategorialne) -zdolność do rozpoznania siebie i autorefleksji (zastanawiania się nad sobą i swoimi działaniami, przypisywania sobie różnych właściwości itp).
JEDNO "JA" CZY WIELE "JA"? Rola orientacji temporalnej
Znaczenie kontekstu społecznego i skryptów związanych z rolą
Tożsamość indywidualna a tożsamość społeczna
"Ja" publiczne i "ja" prywatne: zjawisko pozytywnej autoprezentacji
Koncepcja schematów poznawczych i hierarchii pojęciowych jako próba rozwiązania problemu jedności vs. wielości "Ja".
PROCESY, ODPOWIEDZIALNE ZA TWORZENIE I ROZWÓJ SAMOWIEDZY Podejście kulturowe -społeczne konstruowanie "Ja". Treść "ja" pochodzi od innych ludzi (systemu kulturowego) -np. wartości, cele, pożądane i niepożądane wzorce zachowania.
Z drugiej strony -znaczny udział własnej aktywności jednostki w interpretowaniu informacji na swój temat, w wyborze celów i zadań osobistych, w konstruowaniu własnej drogi życiowej.
Shweder (1982) -10 podstawowych tematów społecznej samowiedzy jednostki ("themes of social existence").
Odpowiedzi na pytania (problemy, dylematy) dotyczące:
(…)
… ("themes of social existence").
Odpowiedzi na pytania (problemy, dylematy) dotyczące:
1. granic między Ja i nie-Ja;
2. tożsamości płciowej: Na czym polega męskość, a na czym kobiecość?
3. dojrzałości: Nas czym polega dorosłość a na czym bycie dzieckiem?
4. pokrewieństwa(wspólnoty rodzinnej): Kto jest krewnym a kto nie?
5. przynależności etnicznej: Kto jest "swój" a kto "obcy"?
6. Hierarchii społecznej…
… innych ludzi-rodziców, kolegów, nauczycieli.
3. Wnioskowanie z własnych zachowań i doświadczeń.
Wnioskowanie z tego, co robimy, o tym, co lubimy, i jakie mamy dyspozycje (procesy autopercepcji -teoria Bema); znaczenie informacji zwrotnej o wyniku działania -np. wnioskowanie z sukcesów i niepowodzeń o własnych zdolnościach i możliwościach -poczucie własnej skuteczności (Bandura).
4.Porównania społeczne (L…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)