To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SCHEMATY LINII KOLEJOWYCH:
- jedna linia torów
- jedna linia torów z mijanką
- linia zamknięta (także z mijankami)
- dwutorowe
TORY: stałe, czasowe, robocze; nachylenie terenu max: 6‰ W TRANSPORCIE DALEKIM WODNYM:
(ekonomiczny, ładunek do 3000 ton)
barki napędzane holownikami lub pchaczami)
Projektowanie budowlanego transportu poziomego
NOŚNOŚĆ - wielkość masy, którą można przetransportować w ciągu jednego cyklu (czasem pojemność skrzyni roboczej)
Kolejność projektowania transportu budowlanego;
określenie ilości głównych materiałów (w jednostce czasu),
określenie położenia tras po których będzie odbywał się transport,
określenie odległości transportowych dla każdego rodzaju materiału,
wybór dla każdego materiału rodzaju transportu i środka transportu,
wybór miejsca i metod załadunku i wyładunku,
obliczenie liczby środków transportowych i czasu ich pracy,
określenie kosztu przewozu jednostki ładunkowej w zaproponowanych rozwiązaniach,
wybór rozwiązania optymalnego.
Koszt przewozu jednostki ładunku 1t na odległość 1 km powinien uwzględniać: koszt amortyzacji i utrzymania dróg (Ka),
koszt robót załadunkowo wyładunkowych (Kzw),
koszt eksploatacji środków transportowych (Ke), Określa się to wg wzoru:
Ktkm= Ka + Kzw + Ke zł/tkm, gdzie: Ka = , zł/tkm, gdzie:
Kb - koszt 1km drogi, zł/km,,
a - roczny odpis amortyzacyjny, %.
Kn - koszt naprawy i utrzymania 1km drogi w ciągu 1 roku zł/rok, Qr - obrót towarowy w ciągu roku przypadający na 1 km drogi tkm,
Koszt robót załadunkowo wyładunkowych wynosi:
Kzw = , zł/tkm, gdzie:
Kzwł - koszt załadowania i wyładowania 1t ładunku, zł,
L - średnia długość drogi przewozu ładunku, km,
Koszt eksploatacji środków transportowych na 1 km ( Ke) wynosi:
Ke = , zł/tkm, gdzie:
L - ogólny przebieg środka transportowego w czasie doby, km/dobę,
Keb - koszt przebiegu środka transportowego na 1 km (wydatki bieżące), zł/km.
Kes - koszt pracy środka transportowego w czasie jednej doby (wydatki stałe ), zł/dobę,
Qd - wydajność środka transportowego w ciągu doby, tkm/dobę.
Ogólnie po uwzględnieniu powyższego wzór przyjmie postać:
(…)
… kolejowym - modyfikacja czasu wyładunku i załadunku
Obliczenia trakcyjne (dla transportu kolejowego)
Nc - Moc jednostki napędowej:
Zk - siła pociągowa na kołach napędowych jednostki transportowej
v - prędkość
Nc - moc
k - współczynnik jednostkowy - (przeliczenie z kW na kM /h - 3600
przeliczenie kM /h z na kW - 2700)
η - współczynnik zależny od środka transportu (ok. 0,9)
WARUNEK TARCIA:
Zk ≤ Za Za = f *Gn Gn - nacisk na koła napędowe jednostki transportowej
f - współczynnik tarcia tocznego
WARUNEK OPORÓW RUCHU:
Zk ≥ W
Wyliczony empirycznie opór ruchu jaki musi pokonać jednostka
W = GL (wo' + wr ± wi) + GW (wo'' + wr ± wi)
GL - ciężar jednostki napędowej
GW - ciężar składu wagonów
wo'- opór ruchu po torze prostym poziomym (tablice)
wr - opór ruchu na łuku
wi - opór na spadku lub wzniesieniu
wo''- opór…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)