Sahlins, Wulgarna Socjobiologia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1540
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sahlins, Wulgarna Socjobiologia - strona 1

Fragment notatki:

Krytyka wulgarnej socjobiologii, rozumianej jako przedstawienie zachowania społecznego jako ekspresji biologicznych potrzeb i popędów. Dość podobne stanowisko miał Malinowski. Wulgarna socjobiologia podporządkowuje cały kształt organizacji społecznej, wszystkie jej instytucje potrzebom wynikających z okreslonego genotypu i jego dążenia do bycia przekazanym. Przykład: istnienie wojen jest wynikiem charakterystycznej dla gatunku ludzkiego agresji. Sahlins natomiast zaklada izomorfizm cech biologicznych i społecznych.
Człowiek ma skłonności do antropomorficznego spojrzenia na świat zwierząt. Niektóre zachowania są jednak wspólne co świadczy o ich genetycznym uwarunkowaniu.
Sahlins neguje wulgarną socjobiologię właśnie na przykładzie wojny. Tym co motywuje ludzi do walki są rozmaite emocje, będące również motywatorami innych działań. Powody zaś dla których ludzie walczą nie są powodami wybuchających wojen- wojny wyrażają stosunek pomiędzy państwami, a nie jednostkami, zaś walczących w nich to nie są istoty ludzkie, lecz istoty społeczne. Fakt ten zauważył i podkreślił już Rouseau w „Umowie społecznej”, przeciwstawiając się Hobbsowi twierdzeniem, że wojny to konstrukt kulturowy.
Sahlins uważa, że pomimo iż człowiek posiada naturalną skłonność do agresji, która nierzadko bywa pobudzana przez kulturę w sposób symboliczny to jego stosunek do niej określa właśnie owa kultura. Emocje człowieka są organizowane przy pomocy symboli i wyrażane w działaniach społecznych. Nie ma zależności podstawowymi popędami człowieka a strukturami kulturowymi- te same pobudki leżą u podstaw różnych form społecznych, ale równie często różne pobudki leżą podstaw tych samych form. Determinizm biologiczny nie ma więc racji bytu. Ludzkie interakcje tworzą się pod wpływem systemu znaczeń warunkowanych przez kulturę. Kultura pozwala ze świat „obiektywny” uporządkować w świat człowieka. To nie emocje tworzą kulturę, ale kultura matrycuje reakcje emocjonalne.
Najlepszym przykładem słuszności tez Sahlinsa są wydarzenia symboliczne, pozbawione praktycznego dla biologicznego życia człowieka znaczenia.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz