Rządowa administracja centralna

Nasza ocena:

5
Pobrań: 126
Wyświetleń: 812
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rządowa administracja centralna - strona 1

Fragment notatki:

Rządowa administracja centralna jest funkcjonalnie, organizacyjnie i personalnie powiązania z Radą Ministrów.
Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną państwa, kieruje administracją rządową (władcze kierowanie), nie występuje domniemanie kompetencji.
W skład Rady Ministrów wchodzą: Prezes RM, Ministrowie, Przewodniczący Komitetu Badań Naukowych, Przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej.
Prezes RM określa w rozporządzeniach zakres działania ministerstw
---część wykładowa---
Administracja rządowa łączy funkcje polityczne i stricte administracyjne.
Rząd (RM) - zespół osób wyłoniony drogą polityczną, który pod przewodnictwem premiera uczestniczy w sprawowaniu polityki państwa oraz prawuje kierownictwo wobec wyspecjalizowanych agend rządowych. Najistotniejszy samodzielny podmiot władzy wykonawczej.
Minister - osoba kierująca określonym działem administracji rządowej.
Odpowiedzialność ministrów: kolektywna, indywidualna - polityczna.
Funkcje rządu: koordynacyjna; kierownicza w stosunku do podległych organów; ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami; ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju.
Zadania rząd: zapewnienie wykonywania ustaw; czuwanie nad realizacją polityki ekonomicznej i planowanie rozwoju; gwarancja interesów gwarantowanych przez państwo.
Uprawnienia rządu: inicjatywa ustawodawcza, wydawanie rozporządzeń, wydawanie uchwał wykonawczych.
Kompetencje w sferze wewnątrzpaństwowej i międzynarodowej:
1) ze względu na adresata: a) naczelne organy władzy (Sejm, Senat, Prezydent, Sąd Najwyższy, TK, NSA, etc.)
samorząd terytorialny
organy administracji rządowej centralnej i terenowej
podmioty usytuowane (mające kompetencje) w sferze zarządzania gospodarką narodową
wszystkie podmioty prawne o zdolności administracyjnej prawnej biernej
2) ze względu na kompetencje w poszczególnych dziedzinach (resortowo).
3) ze względu na sposób działania:
a) kontrolne
b) koordynacyjne
c) kierownicze
d) normodawcze
4) ze względu na obieraną formę działania:
a) zarządzenie
b) uchwały wewnętrzne
c) uchwały zewnętrzne
d) nadawanie statutów
e) sprawozdanie
f) decyzje indywidualne
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz