Rysunek i edukacja plastyczna - rozwój

Nasza ocena:

5
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1029
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rysunek i edukacja plastyczna - rozwój - strona 1

Fragment notatki:


27. RYSUNEK I EDUKACJA PLASTYCZNA W U.S.A. NA PRZEŁOMIE XIX I XX WIEKU (Nowe wychowanie, John Dewey, rysunek w metodzie Mary Prang, metoda Jamesa Liberty Tadd'a, cele elementarnego wychowania artystycznego) NOWE WYCHOWANIE poszanowanie dziecka, troska o jego prawa do swobodnego i indywidualnego rozwoju
zamiast systematyczności - swoboda, samodzielność, aktywność
im bardziej zindywidualizowane prace plastyczne tym lepiej
każdą prace dziecko komponuje zgodnie z intuicja i emocjami
niechętnie kontaktuje się dzieci z dziełami sztuki aby nie sugerować rozwiązań
emocjonalna aktywność plastyczna JOHN DEWEY wychowanie dostosowane do spontanicznego rozwoju dziecka
psychika dziecka obejmuje 4 grupy instynktów: społeczny, tworzenia, badania i ekspresji zajęcia praktyczne oraz rysunek: nauczanie odbywa się na tle codziennych doświadczeń i zajęć (dziecko rozumie wtedy potrzebę i użyteczność tych umiejętności w życiu) przyroda - ośrodek poznania i działania RYSUNEK W METODZIE MARY PRANG (1836-1927) nauka umiejętnego patrzenia
dziecko w mowie i w rysunku musi znaleźć własny sposób wyrażania się
rysunek wolny od przymusu
nauczyciel budzi w dzieciach zaufanie we własne siły, zamiłowanie do przedmiotu, chęć do pracy i doskonalenia się
ważną rolę odgrywa zmysł dotyku
nauka jest prowadzona poglądowo
rysunek polega na obserwacji a potem na rysowaniu tego, co się zapamiętało
najpierw wprowadzany jest rysunek pamięciowy i ilustracyjny
ilustracja na podstawie opowiadań i wierszy (dzieci mogą przynosić zwierzątka domowe i obserwować ich ruchy by potem wykorzystać w ilustracjach)
„dzień obrazków” - oglądanie rycin (staranny dobór ilustracji, które rozwijają wyobraźnię)
drogą pogadanek i ilustracji nauczyciel pobudza wyobraźnię dziecka METODA JAMESA LIBERTY TADDA (1854 - 1917) oparta na przyrodzie
dzieci należy kształcić w duchu realnym, wzbudzając miłość do przyrody jako źródła prawdy i wszelkich wzruszeń estetycznych
dziecko powinno posługiwać się rysunkiem tak samo jak mową i pismem
doświadczenie z przyrodą pobudza do czynu
wielka rola kształcenia wszystkich zmysłów
krytykuje skomplikowane metody książkowe, obrazkowe, drobiazgowe kopiowanie przyrody, przesadne rys. form geometrycznych ELEMENTARNE WYCHOWANIE ARTSTYCZNE Rozwój oka, ręki i mózgu
Dłuższe ćwiczenia rozmachowe dla zdobycia większej wprawy, lekkości, równowagi
Ćwiczenia w drewnie i w glinie celem osiągnięcia zręczności w odtwarzaniu idei formalnych
Ćwiczenia zmierzające do trwałego zapamiętywania otaczających zjawisk przyrody i dzieł sztuki ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz