21. Rygor natychmiastowej wykonalności decyzji.
Istotą tej instytucji jest to, że decyzja staje się wykonalna i stanowi tytuł egzekucyjny, mimo, że nie jest ostateczna. Decyzja staje się wykonalna przed upływem terminu do wniesienia odwołania, a wniesienie odwołania nie wstrzymuje jej wykonania. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji nieostatecznej, czyli takiej, od której służy odwołanie.
Decyzja może zawierać klauzulę dotyczącą jej wykonania w postaci rygoru natychmiastowej wykonalności, który może wynikać z:
- przepisów odrębnych np. po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej
- stwierdzonej przez organ administracyjny niezbędności nadania go ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ adm. publ. może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia. Ocena tego, czy istnieją powyższe przesłanki należy do organu, który wydał decyzję. Gdy stwierdzi, że takie przesłanki istnieją, wówczas zobowiązany jest nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Katalog przesłanek jest zamknięty. W kwestii nadania rygoru natychmiastowej wykonalności panuje, więc duża swoboda organu administracji publicznej. Działa on w ramach uznania administracyjnego. Organ musi, więc zachować dużą roztropność i rozwagę, ponieważ natychmiastowe wykonanie decyzji może wywołać nieusuwalne skutki. Rygor ten może być nadany decyzji od razu przy jej wydaniu albo później w drodze osobnego postanowienia, na które służy stronie zażalenie. Jeżeli rygor nadany jest w chwili wydania decyzji, wówczas stanowi składnik tej decyzji. Dlatego też rozstrzygnięcie to nie może być przedmiotem odrębnego zażalenia. Decyzje w sprawach podatkowych zawsze są natychmiast wykonalne, a tylko w pewnych przypadkach możliwe jest wstrzymanie ich wykonania ich przez organ podatkowy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)