Rozwój socjologicznej refleksji nad wychowaniem w Europie i USA-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 686
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój socjologicznej refleksji nad wychowaniem w Europie i USA-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

Rozwój socjologicznej refleksji nad wychowaniem w Europie i USA. 1902 - E. Durkheim prezentuje na Sorbonie odczyt, w którym uzasadnia konieczność wykorzystania w edukacji interpretacji socjologicznej.
1927 - z inicjatywy E. G. Paine'a utworzony zostaje periodyk „The Journal of Educational Sociology”
1928 - 1930 - F. Znaniecki publikuje 2 tomy „Socjologii wychowania”
Durkheim przypisał edukacji dwie funkcje społeczne:
a) ujednolicenie społeczeństwa pod względem normatywnym - społeczeństwo może przetrwać wtedy, gdy między jego uczestnikami istnieje wystarczająca jednolitość normatywna. Funkcją edukacji jest przekazanie określonych zasad i idei.
b) z drugiej strony w społeczeństwie nowoczesnym występuje podział pracy, a w efekcie aby społeczeństwo mogło funkcjonować i rozwijać się jego uczestnikom muszą być przekazywane zróżnicowane kompetencje i specjalizacje. Edukacja wdraża do wykonywania specjalistycznych zadań.
1937 - z inicjatywy F. Clarke'a utworzony zostaje Instytut Edukacji na Uniwersytecie w Londynie. Od 1940 z IE współpracował Karl Mannheim - przedstawiciel socjologii demokratycznej: „sprzyjać wolności człowieka, samorealizacji, socjalizacja edukacyjna jest normatywna wtedy, gdy podporządkowana jest normom demokracji.
W ujęciu Morischa refleksja podejmowana w ramach socjologii edukacji musi bazować na następujących aspektach rzeczywistości społecznej: społeczeństwo, kultura, wspólnota, klasa społeczna, środowisko, socjalizacja, internalizacja, akomodacja, asymilacja, opóźnienie, subkultura, status społeczny, rola społeczna.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz