Rozwój rynku płatności detalicznych- wykład 5

Nasza ocena:

3
Pobrań: 175
Wyświetleń: 973
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój rynku płatności detalicznych- wykład 5 - strona 1 Rozwój rynku płatności detalicznych- wykład 5 - strona 2 Rozwój rynku płatności detalicznych- wykład 5 - strona 3

Fragment notatki:

Rozwój rynku płatności detalicznych prof. UE dr hab. Janina Harasim Wykład 5
Nowi gracze na rynku płatności
Rozwój innowacji w obrocie płatniczym jest ściśle związany z pojawianiem się na nim nowych podmiotów, które mogą, poza swoją podstawową działalnością, być dostawcami tradycyjnych usług płatniczych, ale także coraz częściej są inicjatorami nowych rozwiązań w zakresie płatności, powiązanych lub nie z istniejącymi systemami bankowości elektronicznej. Nowi gracze pojawiają się przy tym na każdym z etapów związanych z realizacją płatności, poczynając od sfery przedtransakcjynej (pozyskanie klienta, zapewnienie infrastruktury wykorzystywanej przez klienta do realizacji płatności - np. POS-y, telefony komórkowe itp.) poprzez sferę realizacji transakcji (łącznie z autoryzacją, rozliczeniem i rozrachunkiem), aż po fazę posttransakcyjną (dostawa potwierdzeń transakcji np. wyciągów, uzgodnienie kont itp.). W Europie, w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi, konkurencja ze strony instytucji niebankowych jest na ogół słabsza, jednak istnieją w tym zakresie zauważalne różnice między poszczególnymi krajami. Spore natężenie konkurencji we wszystkich fazach związanych z realizacją płatności występuje np. we Włoszech, Belgii, Lichtensteinie czy na Cyprze, zaś stosunkowo niewielkie np. w Czechach, Francji czy Finlandii. W Europie konkurenci niebankowi są szczególnie aktywni na rynku kart płatniczych, podczas gdy w USA ich obecność jest widoczna w odniesieniu do wszystkich instrumentów płatniczych. Grupę alternatywnych dostawców usług płatniczych (PDS - Payment Services Providers) tworzą przede wszystkim: tradycyjni detaliści (zwłaszcza sieciowe supermarkety), dostawcy m-płatności (głównie operatorzy komórkowi np. Contopronto, Moneto) oraz dostawcy e-płatności (serwisy płatności wirtualnych samodzielne - np. PayPal czy MoneyBookers lub uruchamiane przez sprzedawców internetowych - np. Google Checkout czy Amazon Checkout). O ile pierwsi stanowią liczącą się konkurencję (zwłaszcza dla banków) w obszarze kart kredytowych, o tyle pozostali wykorzystują luki rynkowe oferując przede wszystkim innowacyjne rozwiązania w zakresie mikropłatności typu P2P i stanowią najnowszą grupę graczy na rynku płatności. Przykładem niszy, w której banki praktycznie się nie liczą są usługi przekazów pieniężnych zdominowane przez podmioty niebankowe, takie jak Western Union, Moneygram, Eurogiro czy Vigo.
Niebankowi dostawcy usług płatniczych i oferowanie przez nich produkty w wyższym stopniu zaspokajają potrzeby klientów odnośnie szybkości, kosztu i prostoty rozliczenia, zapewniając przy tym relatywnie wysoki poziom ochrony przed nadużyciami oraz szybsze i prostsze procedury dotyczące zwrotów czy reklamacji - zob. tabela 4. Tabela 4. Porównanie tradycyjnych i nowych dostawców usług płatniczych

(…)

…)
Nowi dostawcy usług płatniczych
Podstawowe oferowane formy zapłaty
Tradycyjne instrumenty płatnicze (polecenie przelewu, polecenie zapłaty, karty płatnicze)
Nowe formy/metody płatności
Główne rodzaje innowacji
Nowe formy tradycyjnych instrumentów płatniczych (oparte zwykle na bankowości elektronicznej np. e-przelewy)
Karty zbliżeniowe
Płatności online (e-płatności)
Płatności mobilne
Obsługiwane…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz