To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD 13 i 14
Rozwój osobowości na podstawie wybranych teorii psychologicznych Co różni dorosłych od dzieci? “ Osoba, która posiada rozwiniętą osobowość” - kto to taki? Kiedy, według psychologii, mówimy o rozwoju osobowości? Gdy chcemy w sposób całościowy opisać i wyjaśnić:
zmiany z zakresie funkcjonowania intelektualnego zmiany funkcjonowania emocjonalno-uczuciowego zmiany w motywacji zmiany w adaptacji do środowiska zmiany w kontaktach interpersonalnych zmiany w obrazie siebie Psychologia ego, psychoanaliza według których OSOBOWOŚĆ to struktura psychiczna cel rozwoju - wypracowanie siły ego ( ograniczenie dominacji id i superego ) Id - sfera popędów uwarunkowanych biologicznie Superego - sfera nakazów i zakazów pochodnych od kultury Ego - “rozjemca”, sfera posiadająca kontakt z obiektywną rzeczywistością możliwość świadomego kierowania sobą i sferą popędową (to co innego niż mechanizmy obronne) tolerancja na odraczanie gratyfikacji wybory zgodne ze zinternalizowanymi wartościami umiętność radzenia sobie ze stresem autonomia w miejsce konformizmu Według Eriksona (rozwiązanie kolejnych kryzysów ):
tożsamość, ufność, autonomia, inicjatywa, pracowitość,
kreatywność, integracja
Badania: udział dojrzałych mechanizmów obronnych (sublimacji, humor, altruizm) rośnie z wiekiem Podejście poznawcze , według którego OSOBOWOŚĆ to system wiedzy o sobie i świecie oraz mechanizmów zdobywania i używania tej wiedzy wzrost złożoności systemu konstruktów osobistych - sposobów spostrzegania, rozumienia i interpretowania rzeczywistości rozwój w kierunku kontroli wewnętrznej - przekonania, że mamy wpływ na to, co się z nami i wokół nas dzieje (konfrontowanie oczekiwań z rzeczywistością, zewnętrzna także nieraz konieczna i adaptacyjna) planowanie działań, określenie odległych celów - myślenie proaktywne kontrola mechanizmów emocjonalno-popędowych rozwój w stronę większej roli regulacyjnej systemu intelektalnego (refleksyjnego, regulacji pośredniej) przekonanie o własnej skuteczności zdolność różnicowania siebie i innych Zdolność do autorefleksji Podejście humanistyczne: podstawowe postulaty “ człowiek jako taki jest czymś więcej niż sumą swoich części ” (
(…)
… polegającej na określeniu:
ograniczeń i niedostatków w charakterystyce klienta, mocnych stron i zalet klienta, ograniczeń i czynników destrukcyjnych po stronie środowiska, zasobów i szans po stronie środowiska
Dobrostan (well-being)
Definicje zdrowia psychicznego...
Dobrostan - pozytywne i adaptacyjne funkcjonowanie
dobrostan emocjonalny (np. poczucie szczęścia, satysfakcji, równowaga pomiędzy afektem pozytywnym i negatywnym),
dobrostan psychologiczny (np. rozwój osobisty),
dobrostan społeczny (np. integracja społeczna) - pozytywne funkcjonowanie społeczne (Keyes)
Pozytywne metody zapobiegania i pomocy psychologicznej oraz promocji zdrowia:
trening optymizmu (Seligman)
trening wiary w efekty trening wzmacniania dobrostanu
trening inteligencji emocjonalnej
Kierunki psychologii pozytywnej
NURT…
…”, może się zmieniać (fenomenologicznie)
“człowiek działa celowo” (kierunkowość działań, na podstawie intencjonalności buduje się tożsamość; zarówno dążenie do równowagi - zachowawczość, jak i jej braku, przekraczania - zmienność )
Osobowość dojrzała według Allporta:
poszerzanie zasięgu Ja
budowanie serdecznych kontaktów z innymi
poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i samoakceptacja
realizm w podejściu do siebie…
… do działania w sposób niezależny,
(b) samoakceptacja i pozytywna samoocena, (c) akceptacja własnego życia emocjonalnego,
(d) zaufanie w relacjach intepersonalnych
Zgodność/niezgodność między spostrzeganym Ja a rzeczywistym doświadczeniem
Potrzeba pozytywnej oceny
Bezwarunkowa akceptacja versus warunkowa akceptacja
Warunki własnej wartości (początkowo warunku uzyskania akceptacji otoczenia)
Psychologia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)