Rozwój nowego produktu - pytania z opracowaniami

Nasza ocena:

5
Pobrań: 112
Wyświetleń: 700
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój nowego produktu - pytania z opracowaniami  - strona 1 Rozwój nowego produktu - pytania z opracowaniami  - strona 2 Rozwój nowego produktu - pytania z opracowaniami  - strona 3

Fragment notatki:

Proszę ogólnie scharakteryzować istotę strategii konkurencyjnych: od strategii „lidera rynkowego” do strategii „specjalisty rynkowego”. Na czym polegają konkretne opcje w ramach każdej z tych strategii? Hipotetyczna struktura rynku
Lider 40%
Pretendenci 30%
Naśladowcy 20%
Specjaliści 10%
LIDER RYNKOWY
np. General Motor, IBM, Coca-Cola; jest punktem odniesienia dla konkurentów, przewodzi innym firmom w sprawie zmian cen, wprowadzania nowych produktów, zakresu dystrybucji i intensywności promocji. Liderowi można rzucić wyzwanie, naśladować lub go unikać. Lider musi mieć się na baczności (chyba że jest monopolistą), inne firmy wciąż rzucają mu wyzwania i chcą wykorzystać jego słabości. Lider chce utrzymać swoją pozycję, aby to zrobić musi działać na 3 frontach:
1znaleźć sposób na zwiększenie łącznego popytu rynkowego
2chronić swój obecny udział na rynku przez działania ofensywne i defensywne
Obrona udziału w rynku przez stały rozwój innowacji: prace na rzecz stałego rozwoju nowych produktów i usług, lepszej dystrybucji, obniżki kosztów; podejmuje inicjatywę, ustala tempo i wykorzystuje słabe strony wroga bo najlepszą obroną jest atak Jeśli nie prowadzi ofensywy to musi strzec wszystkich frontów, utrzymać koszty na niskim poziomie, ceny zgodne z postrzeganą przez klienta wartością marki, zabezpieczyć słabe strony (decyzja które obszary chronić nawet ze startą, a które oddać), koncentracja na tym co ważne.
Obrona udziału w rynku:
-pozycja obronna -umocnianie swojego terytorium
-defensywa- przewidując, atak na wroga zanim on podejmie ofensywę na nas
-defensywa kontrofensywna - kontraktak -defensywa ruchoma- lider rozciąga dominację na nowe obszary, które mogą w przyszłości służyć jak ośrodki obrony potem
-poprzez działalność innowacyjną, poszerzanie i dywersyfikację rynku
-strategiczny odwrót - poddanie słabych i gorszych terytoriów i przeniesienie obrony na terytoria lepsze
3może próbować zwiększyć swój udział w rynku nawet jeśli jego
lider najwięcej korzysta z poszerzenia rynku, nawet jeśli jego łączna wielkosć jest stała
PRETENDENCI RYNKOWI (2, 3 miejsca w branży)
-atak na lidera
-próba zwiększenia udziału w rynku
Najpierw muszą określić jasno sprecyzowany cel i wybrać np. atak na lidera bądź próbę zwiększenia udziału w rynku, potem wybrać odpowiednią strategię ataku
Atak może być na:
-lidera - ryzykowne, ale potencjalnie opłacalne
-firmy o podobnej skali, które źle wykonują swoje zadania i są niedofinansowane


(…)

… ono dział międzynarodowy dla prowadzenia swoich operacji za granicą. Na czele tego działu stoi dyrektor, który określa cele i budżet oraz jest odpowiedzialny za rozwój przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym.
Działy międzynarodowe są organizowane na różne sposoby. Ich personel składa się ze specjalistów z zakresu marketingu, produkcji, badań, finansów, planowania i polityki kadrowej, pracujących na rzecz…
… klienta
-specjalizacja geograficzna
-specjalizacja produktów (tylko jeden produkt np. tylko mikroskopy)
-specjalizacja według kryterium cech produktów
-specjalizacja jakościowo-cenowa (np. drogie kalkulatory)
-specjaliści usługowi (np. telefoniczne zamawianie kredytów)
-specjalizacja kanału dystrybucji (np. napój sprzedawany tylko na stacjach benzynowych)
Zadania specjalistów to:
-tworzenie nisz…
… na rynki zagraniczne można wyróżnić: od „eksportu pośredniego” do „inwestycji bezpośrednich” - jaka jest istota każdej z nich? 1. Eksport pośredni - standardowa droga wejścia na rynek zagraniczny. Eksport nieregularny to bierna pozycja eksportera, który eksportuje „od czasu do czasu”. Eksport aktywny ma miejsce, gdy przedsiębiorstwo angażuje się w rozwój eksportu na dany rynek. Przedsiębiorstwo…
… inwestorzy mogą się łączyć z lokalnymi w celu utworzenia przedsięwzięcia(Joint ventures) w którym obie strony dzielą własność i kontrolę. Tworzenie joint ventures może być potrzebne lub pożądane ze względów ekonomicznych lub politycznych.
5. Inwestycje bezpośrednie - zagraniczne przedsiębiorstwo może nabyć część lub wszystkie udziały w lokalnej firmie lub wybudować swoje własne zakłady produkcyjne…
… różnych jednostek operacyjnych. Jednostki operacyjne mogą być tworzone w oparciu o kryterium geograficzne. Dyrektorowi działu międzynarodowego podlegają wtedy jego regionalni zastępcy na terytorium Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy, Afryki, Środkowego Wschodu oraz Dalekiego Wschodu. Regionalnym wicedyrektorom podlegają kierownicy na dany kraj, którzy z kolei odpowiadają za personel sprzedaży…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz