Rozwój nauk o zarządzaniu - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój nauk o zarządzaniu - omówienie - strona 1 Rozwój nauk o zarządzaniu - omówienie - strona 2 Rozwój nauk o zarządzaniu - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Ćwiczenia 02 - Rozwój nauk o zarządzaniu
Definicja zarządzania
„Zarządzanie -proces koordynowania zbiorowych wysiłków dla osiągnięcia celów organizacyjnych przez ludzi, przy wykorzystaniu techniki, w zorganizowanych strukturach, w oparciu o wyznaczone zadania". „Zarządzanie to koordynacja zbiorowych wysiłków w kierunku wyznaczonych celów. Ta koordynacja dokonywana jest: 1) poprzez ludzi, 2) przy wykorzystaniu techniki, 3) w organizacjach, 4) w oparciu o wyznaczone zadania".
„Zarządzanie to zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Funkcje zarządzania wg R.W. Griffina:
1. Planowanie i podejmowanie decyzji-określenie celów organizacji i decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia,
2. Organizowanie-określenie najlepszego sposobu grupowania działań i zasobów,
3. Przewodzenie (kierowanie ludźmi) -motywowanie załogi organizacji do pracy w interesie organizacji,
4. Kontrolowanie-obserwowanie bieżących zadań i wprowadzanie do nich korekt dla ułatwienia osiągania celów.
Cechy zarządzania i zasady, które czynią je skutecznym
1.Zarządzanie w pierwszej kolejności dotyczy ludzi.
2.Zarządzanie jest silnie osadzone w kulturze.
3.Zarządzanie wymaga wspólnych wszystkim, prostych i jasnych wartości, celów działania i zadań.
4.Zarządzanie powinno powodować, że organizacja uczy się na podstawie doświadczenia.
5.Zarządzanie wymaga komunikowania się.
6.Zarządzanie wymaga systemu wskaźników służących ocenie.
7.Zarządzanie musi być zorientowane przede wszystkim na najistotniejszy, podstawowy i ostateczny rezultat -czyli na zadowolenie klienta. Peter Drucker urodził się w 1909 roku w austriackiej rodzinie należącej do wyższej klasy średniej. Jego ojciec kosmopolita i pracownik rządu przedstawił syna Zygmuntowi Freudowi, gdy ten miał osiem czy dziewięć lat. Pracę doktorską w dziedzinie prawa międzynarodowego i publicznego obronił na Uniwersytecie Frankfurckim 1931 roku. Publikował artykuły w niemieckich pismach ekonomicznych.
Głównym celem książki „Koncepcja korporacji” było spojrzenie na przedsiębiorstwo jako na system społeczny i równocześnie -ekonomiczną organizację.(…) Książka ta była namiętnym błaganiem, by GM traktowała siłę roboczą jako swoje zasoby, a nie wyłącznie koszty. Drucker twierdził, że relacje przemysłowe powinny opierać się na pragnieniu człowieka do zaangażowania w wykonywaną pracę i odczuwania dumy z jej efektów.

(…)

… decydowania, jak te cele realizować.
Organizacja jest ludzkim, społecznym, nawet moralnym zjawiskiem.
Rozwój nauk o zarządzaniu
Interdyscyplinarność nauk o organizacji i zarządzaniu
Współczesne wyzwania zarządzania
Zmniejszenie ilości zatrudnienia (downsizing)
Różnorodność -różnice między ludźmi, wielokulturowość firm, różnice celów indywidualnych pracowników (pokolenie X, pokolenie Y)
Zmiana
Technika…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz