To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Definicja zarządzania
Zarządzanie jest procesem koordynowania zbiorowych wysiłków dla osiągnięcia celów organizacyjnych przez ludzi, przy wykorzystaniu techniki, w zorganizowanych strukturach, w oparciu o wyznaczone zadania". „Zarządzanie to zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Funkcje zarządzania wg R.W. Griffina:
1. Planowanie i podejmowanie decyzji - określenie celów organizacji i decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia,
2. Organizowanie - określenie najlepszego sposobu grupowania działań i zasobów,
3. Przewodzenie (kierowanie ludźmi) - motywowanie załogi organizacji do pracy w interesie organizacji,
5. Kontrolowanie - obserwowanie bieżących zadań i wprowadzanie do nich korekt dla ułatwienia osiągania celów. Cechy zarządzania i zasady, które czynią je skutecznym
Zarządzanie w pierwszej kolejności dotyczy ludzi.
Zarządzanie jest silnie osadzone w kulturze.
Zarządzanie wymaga wspólnych wszystkim, prostych i jasnych wartości, celów działania i zadań.
Zarządzanie powinno powodować, że organizacja uczy się na podstawie doświadczenia.
Zarządzanie wymaga komunikowania się.
Zarządzanie wymaga systemu wskaźników służących ocenie.
Zarządzanie musi być zorientowane przede wszystkim na najistotniejszy, podstawowy i ostateczny rezultat - czyli na zadowolenie klienta. Peter Drucker urodził się w 1909 roku w austriackiej rodzinie należącej do wyższej klasy średniej. Jego ojciec kosmopolita i pracownik rządu przedstawił syna Zygmuntowi Freudowi, gdy ten miał osiem czy dziewięć lat. Pracę doktorską w dziedzinie prawa międzynarodowego i publicznego obronił na Uniwersytecie Frankfurckim 1931 roku. Publikował artykuły w niemieckich pismach ekonomicznych.
Głównym celem książki „Koncepcja korporacji” było spojrzenie na przedsiębiorstwo jako na system społeczny i równocześnie - ekonomiczną organizację.(…) Książka ta była namiętnym błaganiem, by GM traktowała siłę roboczą jako swoje zasoby, a nie wyłącznie koszty. Drucker twierdził, że relacje przemysłowe powinny opierać się na pragnieniu człowieka do zaangażowania w wykonywaną pracę i odczuwania dumy z jej efektów. Dyrektorzy muszą teraz się uczyć, jak wykorzystywać umysły swoich pracowników, nie tylko kontrolować ich ręce.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)