To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rozwój mostów drewnianych w dziejach ludzkości cz 1
Konstrukcje mostowe są integralną częścią infrastruktury drogowej i kolejowej. Ich rozwój wiąże się z powstaniem i rozwojem cywilizacji. Rola mostów i wiaduktów wzrasta wraz z doskonaleniem transportu i zwiększaniem się wymogów związanych ze wzrostem ciężaru pojazdów, szybkości i intensywności ruchu.
Mosty drewniane zawsze fascynowały historyków. O mostach drewnianych na Bliskim Wschodzie wiemy z wykopalisk i z zapisów klinowych na tabliczkach glinianych znajdowanych na terenie Mezopotamii oraz w papirusach egipskich [106].
Pierwszą zanotowaną informacją na ten temat jest papirus sprzed 5000 lat, z czasów faraona Menesa opisujący most przez Nil [190].
W czasach Nabuhodonozora (król Babilonii) ok. 600 lat p.n.e. zbudowano most drewniany przez rzekę Eufrat, łączący zamki królewskie z Babilonem [45]. Most miał około 1000 stóp długości. Według innych źródeł był to 9-przęsłowy most o łącznej długości 126 m [106]. Na filarach opierały się belki prostokątne z drewna cedrowego z Libanu, a także palmowego i cyprysowego, przykryte pomostem o szerokości 9 m, z pni palmowych [44].
Inny most przez Eufrat został zbudowany nieco później w pobliżu schodkowej wieży, uważanej obecnie za wieżę Babel, był centralnym obiektem miasta. Stwierdzono pozostałości siedmiu podpór z cegły wypalanej, kamienia i drewna, każda o wymiarach w przybliżeniu 9 x 20 m. Grecki historyk Herodot (ok. 490 -r 425 p.n.e.) opisał budowlę będącą być może tym samym mostem, podczas budowy którego królowa Nitokris skierowała rzekę do sztucznego basenu, uzyskując w ten sposób możliwość prowadzenia prac na suchym gruncie: „Tak blisko centrum miasta, jak to było możliwe, wybudowała przez rzekę most z bloków kamiennych, przygotowanych z użyciem żelaza, łącząc je razem. Pomiędzy podporami mostu umieściła drewniane belki, aby mieszkańcy mogli swobodnie przechodzić - ale tylko za dnia, ponieważ każdej nocy elementy drewniane były zdejmowane [...]. W końcu gdy basen wypełnił się wodą, a most był skończony, rzekę skierowano z powrotem do jej dawnego koryta [...]". (Czy rzeczywiście zdejmowano drewniane przęsła? Może Herodot opisał pierwsze na świecie przęsła zwodzone?) [4]. Herodot zostawił nam także zapisy dotyczące trzech ważnych mostów wojskowych. Najbardziej znaną konstrukcją wojskową był zbudowany przez Kserkesa -syna króla perskiego Dariusza - w 480 r. p.n.e. most przez groźną przeszkodę Hellespont (cieśninę morską Dardanele) o długości ponad 1,5 km.
Kserkes kazał związać ze sobą dwa rzędy łodzi, 360 sztuk od strony Morza Czarnego i 314 sztuk od drugiej strony morza Egejskiego, „przycumowane na ukos względem Morza Czarnego, a pod kątem prostym do Hellespontu, w celu zmniejszenia odkształceń lin" (przykład podobnego mostu przedstawiono na rys. 2.1).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)