To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Różne oblicza współczesnego liberalizmu: obiektywny pluralizm wg I. Berlina, wolność pozytywna i negatywna, teoria ewolucji społecznej F.A. von Hayeka, obrona wolnego rynku; krytyka socjalizmu i etatyzmu. Isaiah Berlin: jest liberałem i na tej podstawie o tym pluralizmie pojechać. Isaiah Berlin stworzył koncepcję dwóch wolności: wolność pozytywna - tzw. "wolność do..." (zgromadzeń, wpływu na władze, wyborów, reprezentacji) obecna w teorii demokracji bezpośredniej i demoliberalizmu , klasycznego republikanizmu i komunitarianizmu (główni ideolodzy John Stuart Mill , Max Weber )
wolność negatywna - tzw. "wolność od..." (przymusu ze strony władz, obciążeń podatkowych, ingerencji władz w życie prywatne) na której bazuje konserwatywny liberalizm (główni teoretycy: Alexis de Tocqueville , Frédéric Bastiat , Herbert Spencer ).
Isaiah Berlin uważał, że tylko "wolność negatywna" jest prawdziwą wolnością. Demokracja stanowi bowiem raczej zagrożenie dla wolności niż środek prowadzący do wolności, ingerując w życie ludzkie mamiąc złudnym "prawem wyboru", wykorzystując niechęć wielu do sprzeciwu "wybranych przez nich władz".
Obiektywny pluralizm: Pluralizm , w filozofii pogląd, wg którego istnieją odrębne rzeczywistości (pluralizm ontologiczny), a w poznaniu wiele czynników, elementów, zasad decydujących o prawdzie lub zbliżaniu się do prawdy dotyczącej rzeczy i zjawisk (pluralizm epistemologiczny).
Friedrich von Hayek: Hayek jest zdecydowanym orędownikiem ideologii liberalnej . Angielska tradzcja: wolnośc jednostki, własnośc prywatna i gospodarka rynkowa.
Funkcjonowanie społeczeństwa. W teorii występuje często podział zjawisk i instytucji na „naturalne” i „sztuczne”. „Naturalne” to te, które rozwijają się żywiołowo, w sposób nie planowany i nieregularny. „Sztuczne” - to zdarzenia i instytucje planowane i tworzone przez ludzi. Ponieważ rządy, prawo, zasady moralne i inne instytucje społeczne wykazują znaczną regularność i mają uporządkowaną strukturę, odnosi się wrażenie, iż są one rezultatem świadomego działania ludzi i mogą być kształtowane dowolnie, zgodnie z ich zamierzeniami. Zdaniem Hayeka, w odniesieniu do instytucji społecznych, powinniśmy wprowadzić trzecią, osobną kategorię. Instytucji tych bowiem nie wybraliśmy, ani nie stworzyliśmy sami. Ich istnienie jest raczej wynikiem historycznej ewolucji ; przetrwały, ponieważ przynoszą korzyści grupom, które je akceptują . Wraz z rozwojem cywilizacji zmieniają się również wzory zachowań społecznych. Zmiany te wyznaczają zakres nowych instytucji i ich ewolucję. Mimo iż znaczna część instytucji i norm społecznych jest rezultatem ludzkiego działania, ich ostateczny kształt jest niezależny od naszych zamierzeń. Niemożność przewidywania zmian powoduje, że
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)