Różne oblicza współczesnego liberalizmu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 280
Wyświetleń: 2324
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Różne oblicza współczesnego liberalizmu - strona 1 Różne oblicza współczesnego liberalizmu - strona 2

Fragment notatki:

Różne oblicza współczesnego liberalizmu: obiektywny pluralizm wg I. Berlina, wolność pozytywna i negatywna, teoria ewolucji społecznej F.A. von Hayeka, obrona wolnego rynku; krytyka socjalizmu i etatyzmu. Isaiah Berlin: jest liberałem i na tej podstawie o tym pluralizmie pojechać. Isaiah Berlin stworzył koncepcję dwóch wolności: wolność pozytywna - tzw. "wolność do..." (zgromadzeń, wpływu na władze, wyborów, reprezentacji) obecna w teorii demokracji bezpośredniej i demoliberalizmu , klasycznego republikanizmu i komunitarianizmu (główni ideolodzy John Stuart Mill , Max Weber )
wolność negatywna - tzw. "wolność od..." (przymusu ze strony władz, obciążeń podatkowych, ingerencji władz w życie prywatne) na której bazuje konserwatywny liberalizm (główni teoretycy: Alexis de Tocqueville , Frédéric Bastiat , Herbert Spencer ).
Isaiah Berlin uważał, że tylko "wolność negatywna" jest prawdziwą wolnością. Demokracja stanowi bowiem raczej zagrożenie dla wolności niż środek prowadzący do wolności, ingerując w życie ludzkie mamiąc złudnym "prawem wyboru", wykorzystując niechęć wielu do sprzeciwu "wybranych przez nich władz".
Obiektywny pluralizm: Pluralizm , w filozofii pogląd, wg którego istnieją odrębne rzeczywistości (pluralizm ontologiczny), a w poznaniu wiele czynników, elementów, zasad decydujących o prawdzie lub zbliżaniu się do prawdy dotyczącej rzeczy i zjawisk (pluralizm epistemologiczny).
Friedrich von Hayek: Hayek jest zdecydowanym orędownikiem ideologii liberalnej . Angielska tradzcja: wolnośc jednostki, własnośc prywatna i gospodarka rynkowa.
Funkcjonowanie społeczeństwa. W teorii występuje często podział zjawisk i instytucji na „naturalne” i „sztuczne”. „Naturalne” to te, które rozwijają się żywiołowo, w sposób nie planowany i nieregularny. „Sztuczne” - to zdarzenia i instytucje planowane i tworzone przez ludzi. Ponieważ rządy, prawo, zasady moralne i inne instytucje społeczne wykazują znaczną regularność i mają uporządkowaną strukturę, odnosi się wrażenie, iż są one rezultatem świadomego działania ludzi i mogą być kształtowane dowolnie, zgodnie z ich zamierzeniami. Zdaniem Hayeka, w odniesieniu do instytucji społecznych, powinniśmy wprowadzić trzecią, osobną kategorię. Instytucji tych bowiem nie wybraliśmy, ani nie stworzyliśmy sami. Ich istnienie jest raczej wynikiem historycznej ewolucji ; przetrwały, ponieważ przynoszą korzyści grupom, które je akceptują . Wraz z rozwojem  cywilizacji zmieniają się również wzory zachowań społecznych. Zmiany te wyznaczają zakres nowych instytucji i ich ewolucję. Mimo iż znaczna część instytucji i norm społecznych jest rezultatem ludzkiego działania, ich ostateczny kształt jest  niezależny od naszych zamierzeń. Niemożność przewidywania zmian powoduje, że ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz