Liberalizm XX wieku- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 147
Wyświetleń: 924
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Liberalizm XX wieku- opracowanie - strona 1 Liberalizm XX wieku- opracowanie - strona 2 Liberalizm XX wieku- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Liberalizm XX w
Zbliża się do myśli lewicowej, demokratycznej lub konserwatyzm(zbliżenie)
Musiał się zmierzyć z różnymi doświadczeniami Doświadczenia rozbudowy państwa
Czym jest wolność tak naprawdę?
Co stanowi ograniczenie wolności - tradycja, religia, tradycyjne wspólnoty, państwo o rozbudowano stanowi ograniczenie wolności - tradycja, religia, tradycyjne wspólnoty, państwo o rozbudowanych kompetencjach, nierówności społeczne, niejasne prawo?
Isaiah Berlin(1909 - 1997)
Istnieje obiektywny pluralizm system wartości
Grupy społeczne wyznają róże systemy wartości I musimy to zaakceptowac
Musimy odrzucić ideę która poszukiwała jednej zasady rzeczywistośći, która opisuje świat, pokazuje ze świat jest uporządkowany hierarchicznie, że istnieje jedynie porządek moralny - trzeb a z tego zrezygnować
Obiektywny pluralizm
Jednostka skazana jest na wybór bez oparcia na zasadach (wybór tragiczny przyjęcie jednych celów = odrzucenie innych)
Różne koncepcje dobra (przyjaźń wiedza piękne przedmioty)
Potrzeba istnienia szczególnej wolności - wolność negatywna
„ dwie koncepcje wolności” (1958) - wolność negatywna rozumiana jako obszar możliwości w którego granicach osoba lub grupa osób ma całkowitą swobodę bycia i działownia wedle własnej woli
Ogranicza ingerencja ze strony innych ludzi
Wolność pozytywna - wolność do; możliwość realizacji pewnego ideału politycznego (wymiar społ.) możliwość samorealizacji, bycia sobą (wymiar indywidualny) ograniczeniem Mozą być własne słabości własne popędy egoizm
Przymuszanie do wolności u Rousseau kiedy człowiek jest w niewoli egoizmu własnych popędów - Berlin to odrzuca (uważa ze niebezpieczne)
Wolność pozytywna; np.. wolność w komunizmie Szanowanie różnorodności
Wolość negatywna to wolność liberalna szanująca minimum wolności ludzi; nie narzuca się jakiejś wizji dobra
von Hayek
Ekonomista
Autor „drogi do zniewolenia”
Konstytucja wolności” - arcydzieło myśli politycznej
Głównym źródłem zniewolenia człowieka jest państwo które przestaje być państwem prawa; Nieprzejrzyste prawa Problemem jest rozumienie wolności w sensie politycznym jako obszaru możliwości ( im więcej mamy możliwości tym bardziej jesteśmy wolni)
Takie rozumienie jest błędne i niebezpieczne (im ktoś jest bogatszy tym bardziej jest wolny - wolność supermarketu, mogę kupić co chce)
Ograniczeniem dla wolności nie jest ingerencja ze strony ludzi, jest wyłącznie arbitralna ingerencja ze strony państwa


(…)

… sprawiedliwość
zasada dyferencjacji - zróżnicowania; nierówności społeczne dopuszczalne sa tylko o ile służą ekonomicznie najsłabszym i bez nich sytuacja wszystkich byłaby jeszcze gorsza; wolny rynek z konieczności kreuje nierówności (musi być ujęty w ramy politycznych instytucji gwarantujących równość szans i równe możliwości wykształcenia) -. Uzasadnienie interwencjonalizmu państwowego
Zmienił zadnie -> ta koncepcja tylko w krajach zachodnich bo może się nie sprawdzić gdzie indziej, wpływ innych religii
Zarzucano że pomimo jego deklaracji jego sprawiedliwość nie jest neutralna
Krytyka konserwatystów
Komunitaryzm krytykował hipotetyczność umowy u Rowlsa. (Asadair Mc Intyre, Charles Taylor). Nie można odseparować człowieka od kultury w której został wychowany. Tożsamość osobowa nie istnieje bez zakorzenienia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz