John Rawls - TEORIA SPRAWIEDLIWOŚCI

Nasza ocena:

3
Pobrań: 910
Wyświetleń: 3199
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
John Rawls - TEORIA SPRAWIEDLIWOŚCI - strona 1 John Rawls - TEORIA SPRAWIEDLIWOŚCI - strona 2

Fragment notatki:

JOHN RAWLS:
obok Fukuyamy wywołał wstrząc, wywołał zamieszanie w myśli politycznej;
w sferze pobyczajowej jest liberałem, w sfreze gospodarczej,politycznej jest socjalistą (zwolennik sprawiedliwości społecznej);
„TEORIA SPRAWIEDLIWOŚCI”:
sprawiedliwość dystrybutywna (sprawiedliwość powinna być wartością nadrzędną w państwie, to fundament poprawnie funkcjonującego społeczeństwa);
uniwersalny model sprawiedliwości dystrybutywnej: istnieją obiektywne kryteria, jeden model sprawiedliwości społecznej - każdy ma możliwość ich poznania (książka napisana po to, aby każdy mół poznać te kryteria - inspiracja Kantem);
przekonanie, że wszyscy ludzie są równi: (u Kanta: są między nami różnice indywidualne, ale jednocześnie jest w nas taki aspekt, który związany jest z godnością człowieka - każdy człowiek jest podmiotem moralnym, ponieważ ma rozum i wolną wolę - kategorie wysoce abstrakcyjne, ale musimy się do nich odwołać, aby mówić o sprawiedliwości - filozofia musi odwoływać do języka abstrakcyjnego, egalitarnego, który nie będąc językiem religijnym, jest uniwersalny): jesteśmy podmiotami abstrakcyjnymi, moralnymi; kierując się sprawiedliwością, nie możemy odwoływać się do naszych cech indywidualnych, ale do jądra naszej podmiotowości, do tego czym/kim na prawdę jesteśmy (wg Rawlsa konserwatyzm: budowanie na niezasłużonym przywileniu urodzenia, przypadkowości - i liberalizm: promowanie jednostki kreatywnej, twórczej, przymiotów, które są arbitralne - stawiają na cechy indywidualne).
Podsumowanie: dwie fundamentalne zasady, na których powinno wspierać się państwo:
nadrzędność wartości sprawiedliwości, do której możemy dotrzeć poprzez rozum;
fundamentalność równości wszystkich ludzi; arbitralność cech przypakowych jest niezależnaon nas - nikt nie zawinił temu, że jest biedakiem.
Język umowy społecznej, język kontraktualny - najwyższy poziom myślenia abstrakcyjnego: metafora zasłony niewiedzy :zasłona niewiedzy, to zasłona, która powoduje zapomnienie naszej każdej indywidualnej cechy, jedyne o czym musimy pamiętać, to to, że jesteśmy ludźmi niesamowystarczalnym, potrzebujemy innych ludzi, aby przetrwać (powinniśmy wiedzieć, że ludzie są egoistami, a dóbr jest za mało - koncepcja Hume'a); zapominamy o wszystkich cachach indywidualnych pozostają w nas jedynie wartości uniwersalnne: egoizm, ekonomia, potrzeba sprawiedliwości (jako kategorii politycznej, nie moralnej), wymuszona przez warunki, w których żyję to powoduje, że za zasłoną niewiedzy zostajemy „zmuszeni” do podjęcia decyzji (wyrzeczenia się indywidualnych cech i życia w sprawiedliwym świecie, ale nie wiemy z jako kto?), która będzie dla nas zobowiązująca (prawo) w życiu rzeczywistym;w


(…)

… sprawiedliwości społecznej (reguła maksyminu uzasadniać ma równocześnie odrzucenie wszystkich innych koncepcji sprawiedliwości - koncepcji egalitarystycznych, teorii utylitarystycznej) rodzaj umowy społecznej (przez to, że nic o sobie nie wiem, reprezentuję całą ludzkość);
Zasada dyferencji: każdemu po równo, chyba, że nierówny podział dóbr, będzie z korzyścią dla najbardziej poszkodowanych (ubogo wyposażonych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz