Role i typy kierownicze

Nasza ocena:

3
Pobrań: 308
Wyświetleń: 1911
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Role i typy kierownicze - strona 1 Role i typy kierownicze - strona 2 Role i typy kierownicze - strona 3

Fragment notatki:


15.10.2008
WYKŁAD 2 Role kierownicze Interpersonalne- role reprezentanta, przywódcy i łącznika, które wymagają kontaktów z innymi ludźmi
Informacyjne- role menedżera jako obserwatora, propagatora informacji i rzecznika, które wymagają przetwarzania informacji
Decyzyjne- role menedżera jako przedsiębiorcy, jako osoby przeciwdziałającej zakłóceniom, dysponenta zasobów i negocjatora: przede wszystkim odnoszą się do decyzji, które musza być podjęte
Typy menedżerów Menedżer najwyższego szczebla - niewielka grupa kadry kierowniczej (prezesi, wiceprezesi, dyrektor naczelny)wytyczają cele organizacji, jej ogólną strategię, politykę operacyjną, reprezentują oficjalnie organizacje w kontaktach zewnętrznych
Menedżer średniego szczebla - najliczniejsza grupa menedżerów (kierownik zakładu, eksploatacji, szef wydziału) odpowiadają za realizację praktyki i planów opracowanych na najwyższym szczeblu i za nadzorowanie i koordynowanie działem menedżerów niższego szczebla
Menedżer pierwszej linii - nadzorują i koordynują działania pracowników wykonawczych (brygadziści, majstrowie, koordynatorzy, kierownicy biur)
Menedżer ds. marketingu - dziedziny związane z funkcją marketingu, pozyskiwanie konsumentów i klientów do nabywania produktów i usług organizacji, rozwój nowych produktów, promocja i dystrybucja
Menedżer ds. finansów - rachunkowość, zarządzanie zasobami finansowymi, inwestycje
Menedżer ds. eksploatacji (operacji)- konstruowanie systemów wytwarzających produkty i usługi organizacji oraz zarządzanie tymi systemami: kontrola produkcji, jakości, rozplanowanie zakładu, wybór miejsca pracy
Menedżer ds. zasobów ludzkich - zatrudnienie i szkolenie pracowników, planowanie zasobów ludzkich, rekrutacja, szkolenie i doskonalenie kadr, projektowanie systemów wynagrodzeń i premii, formułowanie systemów oceny wyników, zwalnianie pracowników
Inne typy menedżerów - ds. administracji, ds. PR, ds. badań i rozwoju, koordynatorzy zarządzania międzynarodowego Umiejętności menedżerskie Techniczne - umiejętności niezbędne do wykonywania lub zrozumienia zadań związanych z organizacja: szczególnie ważna dla menedżerów pierwszej linii
Interpersonalne - umiejętności nawiązywania kontaktów zarówno z jednostkami, jak i z grupami, rozumienia ich i motywowania
Koncepcyjne - umiejętności zależne od zdolności myślenia abstrakcyjnego
Diagnostyczne - zdolność do wyobrażania sobie najwłaściwszej reakcji w danej sytuacji


(…)

… wiedzy
Integracja prac z życiem osobistym
Poszanowanie odmienności innych ludzi
Przewodzenie zmianom
Projektowanie nowych rozwiązań
Kontrola procesu zmian i korygowanie przebiegu tego procesu
Historia nauk o zarządzaniu
Peter P. Drucker
Podejścia do zarządzania
Spojrzenie klasyczne
Fryderyk Taylor „naukowe zarządzanie”
Henry Fayol „zarządzanie administracyjne”
Klasyczna teoria organizacji i zarządzania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz