Rola kredytowania w przedsiębiorstwie

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 497
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rola kredytowania w przedsiębiorstwie - strona 1 Rola kredytowania w przedsiębiorstwie - strona 2 Rola kredytowania w przedsiębiorstwie - strona 3

Fragment notatki:


Firmy sprzedają i kupują produkty za gotówkę i na kredyt. Przy sprzedaży na kredyt dochodzi do powstawania należności. Firma sprzedająca przekazuje odbiorcy towar, za który otrzyma zapłatę w przyszłości. Ta przyszła kwota stanowi należność firmy sprzedającej i zobowiązanie firmy kupującej. Należności występują tylko w przypadku sprzedaży kredytowej. Istnieje kilka form takiej sprzedaży. Najczęściej występuje sprzedaż na kredyt, której warunki dotyczą tzw. sprzedaży ze skontem i bez skonta. W sposób ogólny te dwa warunki są określane np. w sposób: 2/10, netto30. Liczba 2 określa wartość skonta, w tym przypadku wynosi ona 2% wartości wymienionej na fakturze. Kupujący ma prawo do wniesienia kwoty pieniężnej mniejszej o 2% od wypisanej na fakturze, jeśli zapłatę uiści w ciągu 10 dni. Gdy kupujący rezygnuje ze skonta, to płaci pełną kwotę podaną na fakturze, z tym że okres do zrealizowania wpłaty jest teraz dłuższy i wynosi 30 dni.
Niezwykle istotną sprawą, rozstrzygającą często o zachowaniu przez firmę płynności finansowej, jest wielkość należności. Kwotę tą jest stosunkowo trudno ustalić wówczas, gdy występuje duża liczba kupujących na kredyt. Najczęściej szacuje się wtedy nie dokładny lecz przeciętny poziom należności. Do jego ustalenia niezbędne są wartości przeciętnej dziennej sprzedaży i przeciętnego okresu spływu należności, często oznaczonego jako DSO (ang. Days Sales Outstanding) lub jako ACP (ang. Average Collection Period).
Przeciętną dzienną sprzedaż oblicza się, dzieląc roczną wartość sprzedaży przez liczbę dni w roku, przy czym najczęściej przyjmuje się że w roku jest 360 dni. Natomiast wyznaczenie wartości liczbowej przeciętnego okresu spłaty należności jest możliwe w tedy, kiedy znane są terminy i wartości wpłat dokonanych przez klientów firmy. Jeśli dla warunków sprzedaży kredytowej określonych jako 2/10, netto 30 wiadomo, że 40% wpłat wpływa 10 dnia, a 60% wpłat firma otrzymuje po 30 dniach, to przeciętny okres spływu należności wynosi:
DSO = 0,40 * 10 dni + 0,60 * 30 dni = 4 dni + 18 dni = 22 dni.
Firma ta oczekuje zatem przeciętnie przez 22 dni na zapłatę za towary sprzedane klientom na kredyt.
Po wyznaczeniu przeciętnego dziennego wolumenu sprzedaży i przeciętnego okresu spływu należności możliwe jest już ustalenie przeciętnej wartości należności. Jest ona równa iloczynowi tych dwóch wielkości. Należności są zatem odpowiednikiem kredytu przyznanego klientom. Nie cała jednak wartość należności obciąża finansowo firmę, ponieważ tylko pewna część tej kwoty wiąże się z zaangażowaniem pieniędzy firmy. Dla sprzedającego nie jest np. żadnym obciążeniem finansowym zysk. Sprzedający przeznacza swoje środki finansowe na zakup materiałów, energii, pracy, a zatem na te składniki kosztów, które nazywa się kosztami zmiennymi. Natomiast koszty stałe nie są bezpośrednio angażowane w dany rodzaj produkcji. Są one ponoszone, przynajmniej w pewnych przedziałach wielkości produkcji, niezależnie od tego, jaki jest wolumen produkcji i sprzedaży danego wyrobu.


(…)

… 20. Oznacza to, że klientowi przysługuje skonto w wysokości 1% kwoty podanej na fakturze, przy płatności w ciągu 10 dni. Jeśli klient rezygnuje ze skonta, to termin płatności jest przesunięty do 20 dni. Rozważmy dwa przypadki. W pierwszym załóżmy, że firma utrzyma dotychczasowe warunki sprzedaży kredytowej, a w drugim zmieni politykę kredytowania swoich klientów i odejdzie od warunków: 1/10, netto…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz