Rodzina - omówienie - Dziecko niepełnosprawne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 791
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzina - omówienie - Dziecko niepełnosprawne - strona 1 Rodzina - omówienie - Dziecko niepełnosprawne - strona 2 Rodzina - omówienie - Dziecko niepełnosprawne - strona 3

Fragment notatki:

RODZINA - pierwsze i podstawowe środowisko dziecka, najważniejsza grupa społeczna. Oddziaływanie rodziny poprzez dostarczanie wzorów do odbioru i interpretacji, wzorów i standardów, wykonywania czynności, zachowywania się, stwarzanie warunków wyzwalających różne formy aktywności, respektowanie potrzeb, stymulowanie rozwoju poznawczego oraz przekazywanie wzorców opanowywania, opracowywania i interpretacji nabywanych doświadczeń. (definicja Marii Tyczkowej)
Pełni bardzo złożoną i ważną rolę. O rodzinie jako o grupie społecznej myślimy, że jest to:
pierwsze środowisko
najbardziej trwałe środowisko
najsilniejsze więzi emocjonalne
najdłuższy okres oddziaływania na jednostkę. Zmiany osobowe stosunkowo rzadkie w porównaniu z innymi grupami
Oddziaływanie rodziny:
Dwa tory: - poprzez wzajemne obcowanie
- świadomie podejmowane zabiegi wychowawcze
MODELE RODZINY:
Interakcyjny - procesy rozwojowe i poziom rozwoju jednostki są pochodną interakcji dziecko - rodzic. Warto ocenić jaki rodzina ma potencjał wychowawczy i jakie ma możliwości do wykorzystywania tego potencjału
Systemowy - pomiędzy członkami rodziny istnieją wzajemne zależności. Zmiany u jednej osoby wywołują reakcje osób pozostałych
Środowisko oddziaływuje na rodzinę tak jak rodzina ma wpływ na środowisko bliższe lub dalsze.
podsystem tworzy diadę małżeństwa M-O
podsystem tworzy diadę dzieci Dz - Dz
R - Dz, M - Dz, O - Dz
Zmiany u jednego członka rodziny mają wpływ na cały system, może to być np. śmierć, niepełnosprawność jednego dziecka itp.
System ma swoje granice, rodzina to podsystem systemu społecznego.
Dziecko niepełnosprawne to dziecko które bez specjalnych zabiegów i pomocy nie zdoła w pełni wykorzystać swojego potencjału rozwojowego. Wzrasta tu znaczenie i rola rodziny - muszą oni podejmować szczególne procesy wychowawcze. Dziecko niepełnosprawne - 0 - 18 lat. Niepełnosprawność może wystąpić na każdym etapie rozwoju:
Od urodzenia:
W okresie prenatalnym
W okresie okołoporodowym
W okresie porodu
Po urodzeniu - od 0 do 21 roku życia, na dowolnym etapie
OKRESY ODBIERANIA NIEPEŁNOSPRAWNEGO DZIECKA PRZEZ RODZINĘ:
Niepełnosprawność jest traumą dla rodziców i są oni zupełnie nie przygotowani do takiego wychowana, gdyż nikt nie czeka na dziecko niepełnosprawne, nawet ci rdzice którzy wiedzieli po badaniach prenatalnych, że ich dziecko będzie niepełnosprawne. Rodzice nie tylko nie mają przygotowania ale nie mają wypracowanych strategii w tym zakresie. Wymaga to od nich redefinicji ich jako rodziców, muszą odpowiedzieć sobie na pytanie jakie zadania stoją przed nimi. Czy są rodzicami dziecka niepełnosprawnego czy dziecka z niepełnosprawnością - na to pytanie muszą sobie odpowiedzieć. Ulegając presji społecznej próbują podjąć działania spełniające wymagania dzieci niepełnosprawnych albo próbują być rodzicami dziecka pełnosprawnego.


(…)

…. podczas zdarzeń traumatycznych. Nawet np. pójście dziecka do szkoły - w szkole podejmuje nową rolę, jest oceniane. Jest to bardzo trudny moment. Bo np. dziecko nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, więc rodzina może się cofnąć do drugiego etapu i poszukiwania winnego. Drugim takimmemntem jest okres dojrzewania i pojawianie się 2-go rzędnych cech płciowych. Np. przy głębokim upośledzeniu umysłowym - dziecko…
… dla rodziców objawia się frustracją, uczuciami negatywnymi. Objawia się to jak żałoba po stracie, zadają sobie pytania: czemu to nas spotkało? Dlaczego to akurat my?
Pojawienie się dziecka niepełnosprawnego burzy wyobrażenia o przyszłości dziecka. Początkowa trauma jest taka sama, ale łatwiej jest rodzicom, którzy o tym wiedzieli, np. po badaniach prenatalnych. W tym okresie wszystkie uczucia są negatywne…
… tego z niepełnosprawnością, mówią że jest chore, że np. „za wcześnie na chodzenie”
Hipochondria - uciekanie w chorobę, wymyślanie dziecku innych chorób niż niepełnosprawność
Ucieczka - łączy się z oddaniem opieki nad dzieckiem innej osobie, np. babci, opiekunce
Postępowanie „jak gdyby” - oznacza, że rodzice podejmują wobec dziecka zadania dla dziecka pełnosprawnego. Traktuję je jak gdyby było pełnosprawne. Mają nadzieję…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz