Rodzaje silników - opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1526
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzaje silników - opracowanie - strona 1 Rodzaje silników - opracowanie - strona 2 Rodzaje silników - opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Piotr Sauer. Notatka składa się z 5 stron.
Zasada działania silnika indukcyjnego. Przemienny prąd w (symetrycznym trójfazowym) uzwojeniu stojana powoduje powstanie
zmiennego pola magnetycznego dla każdej z faz (w taki sposób, że wypadkowe pole jest polem wirującym). Pole to w wyniku indukcji elektromagnetycznej powoduje powstanie siły elektromotorycznej w uzwojeniach wirnika, pod wpływem której płynie przez uzwojenia wirnika prąd elektryczny. Oddziaływanie pól magnetycznych stojana i wirnika wywołuje powstanie momentu elektromagnetycznego i ruch. W zamkniętych obwodach uzwojenia wirnika płynie prąd. Wtedy strumień wilujący
oddziałuje na prąd w uzwojeniu wirnika, wywołując siłę działającą w kierunku
pokazanym na rysunku, na którym zaznaczono także kierunek wirowania strumienia z
prędkościa n1, kierunki napięć (a więc i prądów) indukowanych w zamkniętych
obwodach wirnika i kierunki sił F działających na przewody z prądem. Na skutek
działania tych sił osadzony w łożyskach wirnik obraca się w kierunku działania tych
sił, a więc w kierunku wirowania strumienia magnetycznego. W uzwojeniach wirnika
indukuje się napięcie tylko wtedy, kiedy istnieje ruch strumienia względem tych
uzwojeń. Dlatego pod wpływem omawianych sił wirnik maszyny indukcyjnej może
wirować tylko z prędkością n mniejszą od prędkości synchronicznej, gdyż przy
prędkości synchronicznej uzwojenie wirnika było by nieruchome względem
strumienia i nie indukowały by się w nim napięcia.
Prędkość różna od synchronicznej nazywa się prędkością asynchroniczną i dlatego
maszyny indukcyjne są nazywane także maszynami asynchronicznymi.
Budowa silnika klatkowego i silnika pierścieniowego. Jaka jest różnica? - W silniku pierścieniowym uzwojenie wirnika wykonane jest podobnie do uzwojenia stojana. Jest ono na stałe połączone z pierścieniami ślizgowymi (stąd nazwa “silnik pierścieniowy”), zwykle trzema, gdyż uzwojenie wirnika najczęściej jest 3-fazowe. Za pośrednictwem przylegających do pierścieni szczotek , uzwojenia wirnika połączone są z dodatkowymi elementami, zwiększającymi
rezystancje każdej fazy. (zmianę rezystancji faz stosuje się dla rozruchu, hamowania i zmiany
prędkości silnika). - W silniku klatkowym obwód elektryczny wirnika jest wykonany
z nieizolowanych prętów, połączonych po obu stronach wirnika pierścieniami zwierającymi.
Konstrukcja to wyglądem przypomina klatkę o kształcie walca (stąd wzięła się nazwa tego silnika).
Obwód elektryczny wirnika jest zawsze zwarty (inna nazwa tego silnika to silnik indukcyjny zwarty) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz