To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Piotr Sauer. Notatka składa się z 5 stron.
Zasada działania silnika indukcyjnego. Przemienny prąd w (symetrycznym trójfazowym) uzwojeniu stojana powoduje powstanie
zmiennego pola magnetycznego dla każdej z faz (w taki sposób, że wypadkowe pole jest polem wirującym). Pole to w wyniku indukcji elektromagnetycznej powoduje powstanie siły elektromotorycznej w uzwojeniach wirnika, pod wpływem której płynie przez uzwojenia wirnika prąd elektryczny. Oddziaływanie pól magnetycznych stojana i wirnika wywołuje powstanie momentu elektromagnetycznego i ruch. W zamkniętych obwodach uzwojenia wirnika płynie prąd. Wtedy strumień wilujący
oddziałuje na prąd w uzwojeniu wirnika, wywołując siłę działającą w kierunku
pokazanym na rysunku, na którym zaznaczono także kierunek wirowania strumienia z
prędkościa n1, kierunki napięć (a więc i prądów) indukowanych w zamkniętych
obwodach wirnika i kierunki sił F działających na przewody z prądem. Na skutek
działania tych sił osadzony w łożyskach wirnik obraca się w kierunku działania tych
sił, a więc w kierunku wirowania strumienia magnetycznego. W uzwojeniach wirnika
indukuje się napięcie tylko wtedy, kiedy istnieje ruch strumienia względem tych
uzwojeń. Dlatego pod wpływem omawianych sił wirnik maszyny indukcyjnej może
wirować tylko z prędkością n mniejszą od prędkości synchronicznej, gdyż przy
prędkości synchronicznej uzwojenie wirnika było by nieruchome względem
strumienia i nie indukowały by się w nim napięcia.
Prędkość różna od synchronicznej nazywa się prędkością asynchroniczną i dlatego
maszyny indukcyjne są nazywane także maszynami asynchronicznymi.
Budowa silnika klatkowego i silnika pierścieniowego. Jaka jest różnica? - W silniku pierścieniowym uzwojenie wirnika wykonane jest podobnie do uzwojenia stojana. Jest ono na stałe połączone z pierścieniami ślizgowymi (stąd nazwa “silnik pierścieniowy”), zwykle trzema, gdyż uzwojenie wirnika najczęściej jest 3-fazowe. Za pośrednictwem przylegających do pierścieni szczotek , uzwojenia wirnika połączone są z dodatkowymi elementami, zwiększającymi
rezystancje każdej fazy. (zmianę rezystancji faz stosuje się dla rozruchu, hamowania i zmiany
prędkości silnika). - W silniku klatkowym obwód elektryczny wirnika jest wykonany
z nieizolowanych prętów, połączonych po obu stronach wirnika pierścieniami zwierającymi.
Konstrukcja to wyglądem przypomina klatkę o kształcie walca (stąd wzięła się nazwa tego silnika).
Obwód elektryczny wirnika jest zawsze zwarty (inna nazwa tego silnika to silnik indukcyjny zwarty)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)