Maszyny asynchroniczne - podstawy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1197
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Maszyny asynchroniczne - podstawy - strona 1 Maszyny asynchroniczne - podstawy - strona 2

Fragment notatki:

1.Budowa maszyn asynchronicznych. Maszyny asynchroniczne dzielą się na dwie zasadnicze odmiany: - maszyny pierścieniowe - maszyny klatkowe maszyny   te   różnią   się   jedynie   budowa   wirnika.   Stojan   maszyny   asynchronicznej   ma   za  zadanie wytworzenie pola magnetycznego wirującego. Zasadnicza jego częścią jest rdzeń w  postaci pakietu blach mieszczący w swoich żłobkach uzwojenie trójfazowe zasilana z sieci.  Liczba żłóbków mieszczących uzwojenie stojana zależy od liczby par biegunów maszyny.  Jest ona dwa razy większa od liczby cewek.  Wirnik   maszyny   asynchronicznej   może   być   wykonany   jako   pierścieniowy   lub  klatkowy.   Wirnik   pierścieniowy   zawiera   uzwojenie   trójfazowe   nawinięte   przewodem  izolowanym podobnie jak uzwojenie stojana. Uzwojenie to połączone jest zazwyczaj na stale  w   gwiazdę.   W   ten   sposób   ze   wszystkie   końce   uzwojeń   fazowych   tworzą   punkt   zerowy  gwiazdy natomiast początki uzwojeń SA przyłączone do trzech odizolowanych od siebie i od  masy pierścieni ślizgowych. Wirnik   klatkowy   posiada   w   każdym   żłobku   jeden   goly   pręt   miedziany   lub  aluminiowy. Pręty te połączone SA po obu stronach rdzeniach wirnika za pomocą pierścieni  zwierających. W prętach klatki indukują się małe siły elektromotoryczne, ale ponieważ opory  SA   nie   wielkie   płyną   nie   duże   prądy.   W   wirnikach   klatkowych   nie   można   wpływać   na  wartość oporu obwodu wirnika a tym samym na prąd wirnika i moment silnika jak również na  wartość prądu rozruchowego gdyż obwód wirnika jest trwale zwarty. Silnik klatkowy jest wyraźnie mniejszy, posiada mniejsze gabaryty i ciężar niz. silnik  pierścieniowy tej samej mocy. 2. Rozruch silników asynchronicznych W chwili przyłączenia silnika asynchronicznego do sieci jego wirnik jest nieruchomy –  silnik znajduje się w stanie zwarcia. W chwili włączenia silnika do sieci obwodu wirnika  włączona jest całkowita rezystancja rozrusznika. Zwierając kolejno odcinki rezystancji  rozrusznika dochodzimy do chwili kiedy uzwojenie wirnika jest zwarte poprzez szczotki –  cały rozrusznik jest już wyłączony. W silnikach klatkowych można zmniejszyć prąd rozruchowy przez obniżenie napięcia na  naciskach silnika. Dokonuje się tego za pomocą: - przlacznika gwiazda trójkąt - transformatora rozruchowego - transformacji dodatkowych w obwodzie uzwojenia stojana - reaktancji dodatkowych w obwodzie uzwojenia stojana

(…)

… głównie malej i średniej mocy
Moment silnika asynchronicznego jest proporcjonalny do kwadratu napięcia
przypadającego na fazę uzwojenia. Rozruch za pomaca transformatora rozruchowego,
którym jest zwykle autotransformator ma na celu obniżenia napięcia w czasie rozruchu.
3. Regulacja prędkości obrotowej.
Możliwość regulacji prędkości obrotowej uzyskujemy przez zmianę częstotliwości sieci
zasilającej, liczby par biegunów, poślizgów. Regulacja prędkości obrotowej przez zmianę
częstotliwości jest głównie stosowana w celu uzyskania prędkości większej niz. 3000
obr/min przy częstotliwości 50 Hz. Używa się przy tym oddzielnej przetwornicy
częstotliwości, która może być coraz częściej stosowany tyrystorowy falownik. Prędkości
obrotowa pola wirującego można zmienić przez zmianę liczby par biegunów…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz