To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
1.Budowa maszyn asynchronicznych. Maszyny asynchroniczne dzielą się na dwie zasadnicze odmiany: - maszyny pierścieniowe - maszyny klatkowe maszyny te różnią się jedynie budowa wirnika. Stojan maszyny asynchronicznej ma za zadanie wytworzenie pola magnetycznego wirującego. Zasadnicza jego częścią jest rdzeń w postaci pakietu blach mieszczący w swoich żłobkach uzwojenie trójfazowe zasilana z sieci. Liczba żłóbków mieszczących uzwojenie stojana zależy od liczby par biegunów maszyny. Jest ona dwa razy większa od liczby cewek. Wirnik maszyny asynchronicznej może być wykonany jako pierścieniowy lub klatkowy. Wirnik pierścieniowy zawiera uzwojenie trójfazowe nawinięte przewodem izolowanym podobnie jak uzwojenie stojana. Uzwojenie to połączone jest zazwyczaj na stale w gwiazdę. W ten sposób ze wszystkie końce uzwojeń fazowych tworzą punkt zerowy gwiazdy natomiast początki uzwojeń SA przyłączone do trzech odizolowanych od siebie i od masy pierścieni ślizgowych. Wirnik klatkowy posiada w każdym żłobku jeden goly pręt miedziany lub aluminiowy. Pręty te połączone SA po obu stronach rdzeniach wirnika za pomocą pierścieni zwierających. W prętach klatki indukują się małe siły elektromotoryczne, ale ponieważ opory SA nie wielkie płyną nie duże prądy. W wirnikach klatkowych nie można wpływać na wartość oporu obwodu wirnika a tym samym na prąd wirnika i moment silnika jak również na wartość prądu rozruchowego gdyż obwód wirnika jest trwale zwarty. Silnik klatkowy jest wyraźnie mniejszy, posiada mniejsze gabaryty i ciężar niz. silnik pierścieniowy tej samej mocy. 2. Rozruch silników asynchronicznych W chwili przyłączenia silnika asynchronicznego do sieci jego wirnik jest nieruchomy – silnik znajduje się w stanie zwarcia. W chwili włączenia silnika do sieci obwodu wirnika włączona jest całkowita rezystancja rozrusznika. Zwierając kolejno odcinki rezystancji rozrusznika dochodzimy do chwili kiedy uzwojenie wirnika jest zwarte poprzez szczotki – cały rozrusznik jest już wyłączony. W silnikach klatkowych można zmniejszyć prąd rozruchowy przez obniżenie napięcia na naciskach silnika. Dokonuje się tego za pomocą: - przlacznika gwiazda trójkąt - transformatora rozruchowego - transformacji dodatkowych w obwodzie uzwojenia stojana - reaktancji dodatkowych w obwodzie uzwojenia stojana
(…)
… głównie malej i średniej mocy
Moment silnika asynchronicznego jest proporcjonalny do kwadratu napięcia
przypadającego na fazę uzwojenia. Rozruch za pomaca transformatora rozruchowego,
którym jest zwykle autotransformator ma na celu obniżenia napięcia w czasie rozruchu.
3. Regulacja prędkości obrotowej.
Możliwość regulacji prędkości obrotowej uzyskujemy przez zmianę częstotliwości sieci
zasilającej, liczby par biegunów, poślizgów. Regulacja prędkości obrotowej przez zmianę
częstotliwości jest głównie stosowana w celu uzyskania prędkości większej niz. 3000
obr/min przy częstotliwości 50 Hz. Używa się przy tym oddzielnej przetwornicy
częstotliwości, która może być coraz częściej stosowany tyrystorowy falownik. Prędkości
obrotowa pola wirującego można zmienić przez zmianę liczby par biegunów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)