To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SEGMENTACJA RYNKU SEGMENTACJA - wskazuje z ilu segmentów składa się rynek, ilu jest nabywców, jaka jest chłonność każdego segmentu.
Z punktu widzenia przedsiębiorstwa oznacza ona wybór 1 lub wielu segmentów, na których przedsiębiorstwo prowadzi działalność.
Proces segmentacji powinien być ciągły gdyż produkt się starzeje, zmienia się, zmieniają się populacje nabywców i ich potrzeby, pojawiają się nowi konkurenci.
SEMENT RYNKU - jest to część rynku globalnego danego produktu jednorodna z punktu widzenia przyjętych kryteriów podziału. W której reprezentanci popytu występują jako potencjalni nabywcy.
SEGMENT RYNKU USŁUG - jest określeniem grupy nabywców, do których skierowane są usługi dostosowane do specyficznych cech nabywców. Mają oni wspólne potrzeby możliwości zaspokojenia dążenia aspiracje, zawód płeć, wiek, zainteresowania.
Etapy Segmentacji:
ustalenie kryterium segmentacji
określenie profilu segmentu
mierzenie atrakcyjności segmentów
wybór segmentu docelowego
określenie pozycji produktu a rynku
określenie marketingu mix (łączne zastosowanie instrumentów marketingowych) dla każdego docelowego segmentu.
KRYTERIA SEGMENTACJI
Demograficzne
wiek
płeć
stan rodzinny
cechy fizyczne np. wzrost
rasa
religia
wielkość i struktura gospodarstwa domowego
wykształcenie
Geograficzne
obszar
gęstość zaludnienia
miejsce zamieszkania
klimat gleba
topografia
Ekonomiczne
wielkość dochodów
źródło dochodów
zawód
majątek
oszczędność
poziom cen
Społeczne i psychologiczne
przynależność do grupy społecznej
styl życia motywacja
taktyka zakupów
osobowość
Związane z preferencjami i użytkowaniem produktu
częstotliwość zakupu
zastosowanie produktu
stosunek do jakości
Organizacyjna
gospodarstwa domowe
instytucja
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)