To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rodzaje orientacji międzynarodowej przedsiębiorstw ETNOCENTRYZM POLICENTRYZM Potrzeby rynku krajowego unikalność każdego z rynków, są najważniejsze lokalny rozwój produktu REGIOCENTRYZM GEOCENTRYZM Specyfikacja regionów, strategia globalna, produkty standaryzacja wewnątrz, a nie globalne wraz z lokalnymi między regionami zmianami E----------------------- P------------------------R---------------------- G Born globals – firmy od początku istnienia geocentryczna CECHY: ETNOCENTRYZM 1) Marketing międzynarodowy jest postrzegany jako drugorzędny w porównaniu z krajowym 2) Stosowane przez firmy małe działające głównie na rynku krajowym, niekiedy stosujące eksport (bezpośredni i pośredni) jako strategie wejścia na rynki zagraniczne 3) Działa firmy skupiają się na utrzymaniu pozycji na rynku krajowym POLICENTRYZM 1) Odwrotność etnocentryzmu 2) Charakteryzuje się dostosowaniem decyzji do zaspokojenia wymagań i oczekiwań we wszystkich krajach w których firma działa 3) Filie przedsiębiorstw transnarodowych mają dużą swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących dostosowania do lokalnych warunków poszczególnych elementów i marketingu MIX REGIOCENTRYZM 1) Ma na celu zachowanie równowagi między wymaganiami rynków regionalnych a potrzebami rynku krajowego. Umiarkowanie różnicuje się elementami marketingu MIX odpowiednimi do wymagań tych rynków dążąc jednocześnie di standaryzacji działań 2) Sprzedaż licencji lub joint – venture GEOCENTRYZM 1) Charakteryzuje przedsiębiorstwa i najwyższym stopniu internacjonalizacji operacji. Cały świat jest traktowany jak rynek przedsiębiorstwa. Poszczególne filie nie mają już takiej swobody decyzyjnej. 7 2) Polega on na znalezieniu optymalnej kombinacji między standaryzacją i adaptacją działań. Cechy rynku międzynarodowego: Istnieją symptomy unifikacji świata ( konwergencja) Heterogeniczny charakter społeczeństwa międzynarodowego (t. dywergencji) Homogeniczny charakter popytu wybranych segmentów rynku międzynarodowego Otoczenie międzynarodowe marketingu Technologia i nauka Klienci Czynniki ekonomiczne Rząd i polityka Ograniczenia prawne i etyczne Konkurencja Czynniki kulturowe i Ekologia i ograniczoność demograficzne zasobów Stosunek kraju z innymi krajami. Ocena kraju przez otoczenie międzynarodowe. Klasyfikacja makrootoczenia wg charakteru czynników ( kryterium przedmiotowe) Ekonomiczno – rynkowe Demograficzne Społeczno – kulturowe Polityczne i prawno – administracyjne Technologiczne Naturalne ( geograficzno – przyrodnicze ) A. Otoczenie ekonomiczne – analiza stanu gospodarczego 1) Poziom rozwoju gospodarczego ( oraz tendencje w tej dziedzinie )- np. PKB/Cap, średnioroczna stopa wzrostu PKP,PPP, indeks Big Mac’a
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)