RODZAJE KORELACJI GENOTYP A ŚRODOWISKO Pasywna: ludzie otrzymują genotypy skorelowane ze środowiskiem rodzinnym. Reaktywna : ludzie skłaniają innych do reakcji na swoje właściwości genetyczne Aktywna: ludzie poszukują lub tworzą środowiska skorelowane ze swymi właściwościami. Są dwa podstawowe procesy rozwoju: DOJRZEWANIE UCZENIE SIĘ Dojrzewanie - aktualizacja zawartego w genach ogólnego programu rozwoju. Efektem dojrzewania są funkcje filogenetyczne, czyli wspólne dla całego rodzaju ludzkiego. Ćwiczenie jako takie nie odgrywa istotnej roli w ich pojawieniu się. Uczenie się - względnie trwała zmiana zachowania pod wpływem doświadczenia. To proces gromadzenia indywidualnych doświadczeń MATURACJONIZM Na wagę dojrzewania zwrócił uwagę Arnold Gessell (1880-1961), twórca maturacjonizmu, teorii podkreślającej kluczową rolę dojrzewania. Gessell stworzył pojęcie „ gotowości uwarunkowanej dojrzewaniem” (maturational readiness). organizm musi osiągnąć odpowiedni poziom dojrzałości, aby możliwy był skuteczny wpływ zewnętrznych oddziaływań, np. nauczania.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)