Rodzaje decyzji - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 784
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzaje decyzji - wykład - strona 1 Rodzaje decyzji - wykład - strona 2 Rodzaje decyzji - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Psychologia konsumenta dr Aleksandra Burgiel
Wykład 11
RODZAJE DECYZJI
ROZWAŻNE NIERUTYNOWE NAWYKOWE (ZWYCZAJOWE) IMPULSYWNE Bodźce, które mogą prowadzić do DECYZJI IMPULSYWNYCH to:
widok nieznanego produktu, obniżka cen,
okładka czasopisma, ekspozycja sklepowa, reklama
sprzyjający nastrój samego kupującego. DETERMINANTY RODZAJU PODEJMOWANEJ DECYZJI I POSTRZEGANEGO RYZYKA
czynniki związane z produktem czynniki sytuacyjne
czynniki związane z konsumentem CZYNNIKI ZWIĘKSZAJĄCE POZIOM RYZYKA
1) Czynniki związane z produktem Typ produktu
Częste zmiany cech produktu
Wysoka cena
Częste zmiany ceny
Sposób zakupu i płatności
Wielkość zakupu (znaczna)
Wiele konkurujących marek na rynku
Długi okres od ostatniego zakupu 2) Czynniki sytuacyjne - okoliczności zakupu:
Presja czasu Przeznaczenie produktu Zakup prezentu
Akceptacja społeczna zakupu
Obawa przed dezaprobatą społ.
3) Czynniki związane z konsumentem
Doświadczenie
Nieznajomość produktu - zakup dokonywany po raz pierwszy Brak doświadczenia z konkretną marką (lub całkowicie nowa marka na rynku)
Negatywne doświadczenia z podobnym produktem
Czynniki demograficzne, społeczne, ekonom.
Wysoki poziom wykształcenia
Niski poziom dochodów
Cechy osobowości
Niepewność, niska samoocena
Brak skłonności do podejmowania ryzyka Wartość zakupu
Zróżnicowane wymagania stawiane produktowi przez poszczególnych członków rodziny
Wytwarzanie lub użytkowanie produktu jest szkodliwe dla środowiska
Istnienie pozytywnych i negatywnych konsekwencji w obrębie wszystkich dostępnych wariantów wyboru
Produkt nie jest użytkowany w grupach odniesienia
Istnienie wielu źródeł sprzecznych informacji o produkcie Sposoby redukcji ryzyka stosowane przez konsumentów
Poszukiwanie większej ilości informacji ze źródeł nieformalnych i formalnych
Lojalność wobec marki/produktu Wybór powszechnie uznawanej, renomowanej marki
Dokonywanie zakupów w sieci handlowej znanego detalisty
Wybór najdroższego dostępnego modelu produktu Wykorzystywanie różnego rodzaju zabezpieczeń przed nieudanym lub nietrafnym zakupem
Dokonywanie zakupu w sposób rozważny


(…)

…) lub oszczędność czasu (np. mleko, woda mineralna, prasa)
Oferowanie małych doz produktów
Wykorzystywanie reklamy podkreśla-jącej społeczną akceptację produktu
Oferowanie bezpłatnych próbek, kuponów
Osobista obsługa
Degustacje, jazdy próbne
Szczegółowe instrukcje obsługi
Gwarancje zewnętrznych instytucji
Redukcja ryzyka
Im większe ryzyko, tym lepsza powinna być informacja - szersza, bardziej dokładna, wiarygodna…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz