To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ankieta pocztowa
należy zadbać o możliwie najdokładniejszą podstawę próby (zwrotność ankiet jest niewielka, należy zadbać aby grupa osób była wystarczająco duża)
zachęcić respondenta do wypełnienia ankiety w jasnym i zwięzłym liście przewodnim (osobna kartka, najlepiej aby list zwracał się imiennie do respondenta, bo wówczas czuje się on miło, że do niego napisano; w liście piszemy czego dotyczy ankieta, dlaczego właśnie do tej osoby wysłaliśmy ankietę;)
obiecać respondentowi nagrodę za wypełnienie ankiety
upominek dla każdego
losowanie
udoskonalenie produktu
ankieta powinna być atrakcyjna i ciekawa (respondent zachwycony jest są gdy pytania otwarte, zniechęca się dużą ilością kartek do wypełniania; ankiety tematyczne są wybiórczo traktowane przez respondentów, ważna jest wielkość czcionki, wygląd estetyczny)
ankieta powinna być w miarę krótka (im więcej pytań, tym mniejsza zwrotność, pytania tylko takie, które dają odpowiedź na temat badania
w miarę możliwości pytania powinny być zamknięte
należy opłacić koszty przesyłki zwrotnej
koperta z przyklejonym znaczkiem i wypisanym adresem
należy zapewnić respondentowi anonimowość (klauzula, jeżeli chcesz wziąć udział w losowaniu to wypełnij część z nazwiskiem; można od kuponu odciąć nasze dane adresowe i włożyć do innej koperty)
ankieta powinna dotrzeć do respondenta w firmie w środku tygodnia, w domu pod koniec tygodnia)
należy wysłać ankietę do konkretnej osoby w firmie - imię i nazwisko, stanowisko
ewentualnie należy wysłać list monitujący łącznie z egzemplarzem ankiety.
List przewodni
jak największe spersonifikowanie listu - osobne dla pań i panów
jaki charakter ma badanie czy naukowe, czy komercyjne
dlaczego ankieta trafiła do tego respondenta
kto prowadzi badanie
ewentualnie na czyje zlecenie
dlaczego respondent nie wziął udziału w badaniu, zachęcenie do udziału (pomoc instytucji badawczej, wyniki ważne dla rozwoju nauki, opinie mogą mieć wpływ na uleopszenie produktu)
co konkretnie ma uczynić respondent (zaznaczyć właściwy wariant i włożyć do koperty zwrotnej)
do czego będą wykorzystane udzielone odpowiedzi
czy badanie ma charakter anonimowy czy nie
Ankieta pocztowa - zalety możliwość dotarcia do wszystkich (możliwość poddania pomiarowi dużej próbie, w różnych miastach)
łatwość dotarcia do odległych zakątków kraju
wszyscy respondenci otrzymują ankietę w ciągu paru dni
(…)
… oraz uzyskanie pisemnych odpowiedzi przesyłanych pocztą lub inną drogą
zaleta: całkowita anonimowość
wada: kwestionariusz nie może być obszerny, oryginalnie wydrukowany
Ankieta komputerowa
Prezentowanie pytań na ekranie monitora lub terminalu - uzyskanie odpowiedzi przez system przycisków. Możliwość napisania kwestionariusza na dyskietce i rozesłanie jej do respondentów
zalety: redukuje błędy wynikające…
… zamieszczenia pytań z wieloma wariantami odpowiedzi do wyboru
respondent może spokojnie zastanowić się nad odpowiedziami, może je przeanalizować
może zadawać drażliwe pytania
możliwość całkowitej standaryzacji kwestionariusza - wszystkie odpowiedzi są takie same
eliminuje efekt ankietera (czasami podoba nam się ankieter dlatego fałszujemy fakty, ankieter się spieszy lub modulacją głosu sugeruje odpowiedź…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)