Reżimy międzynarodowe- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1085
Wyświetleń: 2779
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reżimy międzynarodowe- opracowanie - strona 1 Reżimy międzynarodowe- opracowanie - strona 2 Reżimy międzynarodowe- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Reżimy międzynarodowe Postępująca złożoność środowiska międzynarodowego wymaga elastycznych struktur umożliwiających regulacje zachowania państw , wobec wspólnych problemów ect. Struktury te tworzą reżimy międzynarodowe. Są formą instytucji międzynarodowych, będących połączeniem norm prawa międzynarodowego i stałych organów w postaci komisji, komitetów czy organizacji międzynarodowych. Dotyczyć mogą gospodarki, kontroli zbrojeń ect. Reżimy jako forma instytucji międzynarodowych:
Są jedną form instytucji a stąd elementem procesu instytucjonalizacji stosunków międzynawowych. U podstaw analizy procesów instytucjonalizacji sm, leży pojęcie instytucji, których szczególnym rodzajem są instytucje międzynarodowe. Nie istnieje powszechna definicja „instytucji międzynarodowych''. K.Shepsle określał ją jako porozumienie o współpracy, ograniczające koszty transakcji, redukujące oportunizm państw. Cechy instytucji międzynarodowych: - są względnie trwałymi konstrukcjami społecznymi, tworzonymi w procesie negocjacji -składają się na nie zespoły wzorców zachowań określonych podmiotów sm w określonych obszarach i sytuacjach rzeczywistości międzynarodowej. Oznacza to, że instytucje regulują nie tylko zachowanie państw, ale i uczestników sm. -szczególną cechą procesu powstania i funkcjonowania instytucji jest ich pragmatyczny, utylitarny charakter - służą zaspokajaniu potrzeb ich uczestników, ograniczają skalę społecznych wyborów w procesie funkcjonowania, przyczyniają się do zwiększenia ich przewidywalności. - stopień sformalizowania nie decyduje o istocie instytucji międzynarodowych- istotną tendencją obecnego etapu tworzenia instytucji jest obniżanie poziomu formalizacji. Instytucje międzynarodowe są zespołem trwałych, dynamicznych, przybierających różne formy i zawierających kolektywnie zaakceptowane wzorce zachowań, konstrukcji społecznych, służących zapewnianiu powtarzalności interakcji uczestników sm w określonych dziedzinach a przez to przyczyniających się do ich podporządkowania i stabilizacji w poliarchicznym środowisku międzynarodowym.
Istotnym problemem analizy instytucji są ich formy, przez które podlegają konkretyzacji w środowisku międzynarodowym. Oznacza to, ze procesy instytucjonalizacji przybierają różne formy a zakres ulega poszerzaniu. O.Waever zaliczył do nich : formalne międzyrządowe/pozarządowe organizacje międz; reżimy międz jako wynegocjowany ład z określonymi zasadami; zwyczaje międzynarodowe jako niesformalizowane instytucje.
Do instytucji zalicza się również praktyki dyplomatyczne, procesy integracyjne, współpraca „Środowisko dla Europy” czy KBWE do początku lat 90 ect.

(…)

… materialne i osobowe struktury interakcji w postaci komisji , które obniżają koszty interakcji i działań kooperacyjnych. 2. stabilizacja więzi miedzy państwami - współpraca państw prowadzi do zastępowania uzgodnień ad hoc, długoterminową współpracą. Tym samym reżimy nie tylko regulują wzajemnie oddziaływania państw, ale także je stabilizują. Reżimy międzynarodowe nie odbierają państwom suwerennych praw, zmieniają tylko uwarunkowania sytuacyjne, w których państwa oddziaływają na siebie.
3. Funkcjonowanie reżimów - studium przypadków. Traktat o rozbrojeniu konwencjonalnym w Europie ( CFE)
Podpisany 19.11.1991 , wszedł w życie 17.07.1992.
Stronami traktatu były państwa członkowskie NATO i byłego Układu Warszawskiego. Wpływ na negocjacje miał klimat polityczny, ukształtowany w warunkach końca zimnej wojny
… dla państw NATO jak i układu Warszawskiego, tak określone limity oznaczały, że w treści traktatu znalazł odzwierciedlenie blokowy podział Europy( odchodzący do historii). Reżim CFE już w trakcie tworzenia obciążony był wadą - nie uwzględniał nowych realiów politycznych. Potwierdzeniem blokowego myślenia jest określanie pułapów narodowych, osobno dla państw NATO i byłego Ukł.Warszawskiego. Rozbudowanym…
… za nie przestrzeganie regulacji i nagród za zgodne z nimi działania. W przypadku międzynarodowego reżimu ochrony powietrza w Europie system kar nie należy do rozbudowanych. Mimo ogólnej wysokiej oceny reżimu CFE należy również wskazać na ograniczenia, które wynikały z przesłanek politycznych( radykalne zmiany po zimnej wojnie) i gospodarczych ( koszty warunkowały tempo niszczenia sprzętu)
Drugie kryterium to wpływ…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz