Restrukturyzacja zewnętrzna i formy organizacyjno- prawne w sektorze publicznym

Nasza ocena:

5
Pobrań: 14
Wyświetleń: 532
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Restrukturyzacja zewnętrzna i formy organizacyjno- prawne w sektorze publicznym - strona 1 Restrukturyzacja zewnętrzna i formy organizacyjno- prawne w sektorze publicznym - strona 2 Restrukturyzacja zewnętrzna i formy organizacyjno- prawne w sektorze publicznym - strona 3

Fragment notatki:

Restrukturyzacja zewnętrzna i formy organizacyjno-prawne w sektorze publicznym
Formy organizacyjno-prawne w SP
Podstawowe jednostka budżetowa
zakład budżetowy
spółka z o.o. (formalna prywatyzacja)
spółka akcyjna (formalna prywatyzacja)
Formy rzadko występujące
przekazanie w zarząd (forma dzierżawy)(PEC w Kaliszu, Saur Gdańsk)
holding komunalny
agencja rządowa (organ administracyjny lub wykonująca zadania gospodarcze); ZUS, KRUS itp.
Koncesja (Bullit-Operate-Transfer(BOT) - zobowiązanie koncesjonariusza do budowy urządzeń, po umowie przekazuje gminie eksploatowany obiekt (Wodociągi w Poznaniu) lub Bullit-Operate-Own(BOO) - buduje, eksploatuje i pozostaje właścicielem
Umowa o administrowanie lub umowa nienazwana
Podwyższenie kapitału istniejącej spółki (dokapitalizowanie) - prywatyzacja częściowa (PEC w Poznaniu)
Formy byłe
Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych
Prywatyzacja spółek państwa i komunalnych
Sprzedaż całościowa lub częściowa podmiotom krajowym i zagranicznym (głównie koncerny międzynarodowe)
przedsiębiorstwa przemysłowe
przedsiębiorstwa handlowe
telekomunikacja (France Telecom)
energetyka zawodowa (m.in. RWE, Vattenfall, Electricite de France, Electrabel, Gaz de France)
ciepłownictwo komunalne Fortum (WPEC Częstochowa, PEC Płock, PEC Wrocław, PEC Wałbrzych), Dalkia - Veolia (PEC Poznań, ZEC Łódź)
wywóz odpadów, transport miejski i regionalny
Problem: gazownictwo, PSE, Orlen
Dlaczego też pp. Infrastruktury
Molochy - studnia bez dna (dotowanie)
Nieefektywne (niska wydajność, wysokie zatrudnienie, niska jakość usług)
Ignorujące rozszerzające się otwarcie rynków
Budżet potrzebuje pieniędzy
Gospodarka komunalna
problem specjalny
decyzja poza rządem - rady gmin
niełatwo sprzedać za rozsądną cenę wodociągi czy kanalizację
Próby reform po 1990r.
Jednostki prawa budżetowego
jednostki budżetowe
gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych zakłady budżetowe
Przedsiębiorstwo własne gminy (przedsiębiorstwo komunalne)
Formy zarządu prywatno-prawnego
spółki prawa handlowego gminy (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne)
spółki prawa handlowego o kapitale mieszanym
powiernictwo działalności podmiotom prywatnym w formie dzierżawy albo koncesji


(…)

… nie mogły się zdecydować na formę spółki gminy, także ze względów politycznych, wynikających ze składów partyjnych rad gmin
upór i niechęć kolejnych rządów do formy przedsiębiorstwa komunalnego doprowadziła niestety do odwrotnych skutków niż oczekiwano
Jednostka budżetowa
wyodrębniona organizacyjnie jednostka sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego
nie ma osobowości prawnej
podstawą gospodarki finansowej jest plan dochodów i wydatków
Zakład budżetowy
wyodrębniona organizacyjnie jednostka sektora finansów publicznych, prowadząca działalność gospodarczą na zasadzie odpłatności i pokrywająca koszty tej działalności z własnych przychodów
mimo wyraźnej odrębności…
… nie mogą ustalać taryf poniżej kosztów, chyba że decydują się na dopłaty do taryf (dotacje przedmiotowe nie wchodzą tutaj w rachubę)
różnica między taryfami zakładów budżetowych a taryfami spółek jest duża, ponieważ wynosi od ¼ do 1/3 (przy przewymiarowaniu zdolności produkcyjnej oczyszczalni ścieków lub nowych te różnice mogą być jeszcze większe)
to najważniejszy czynnik szczególnej niechęci gmin…
…) w jednostki budżetowe oznaczałaby nie tyle usunięcie patologii czy reliktów „głębokiego socjalizmu”, lecz ogromne usztywnienie gospodarowania środkami publicznymi
budżetowanie brutto w jednostkach budżetowych jest bardzo sztywne i nie powinno pozostać formą dominującą
wszędzie tam, gdzie jest to ekonomicznie uzasadnione, trzeba stosować formy budżetowania netto jak w ZB czy w agencjach, jako rozwiązania…
… powinna być:
szczegółowa enumeracja dziedzin podlegających likwidacji zakładów, uwzględniająca kapitałochłonność
rozmiary zatrudnienia
obrotu gospodarczego
podobnie jak to stosuje się przy klasyfikacji przedsiębiorstw działających na zasadach ogólnych.
Holding komunalny
Odkąd nie ma korzyści podatkowych forma ta nie ma praktycznego znaczenia i nie rozwija się
Przykłady:
Holding Spółek Komunalnych HOLDIKOM Ostrów Wlkp…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz