Rekrutacja zewnętrzna - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 819
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rekrutacja zewnętrzna - omówienie - strona 1 Rekrutacja zewnętrzna - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Rekrutacja zewnętrzna
Jeżeli organizacja postanawia zwiększyć swoją liczebność poprzez wyjście na zewnętrzny rynek pracy mamy do czynienia z rekrutacją zewnętrzną.
Zasadniczym wyróżnikiem takiej metody jest obszar w obrębie którego kandydaci są poszukiwani, zaś ukoronowaniem tych poszukiwań jest wyszukanie i akceptacja osoby „z zewnątrz” przez odpowiednio do tego celu powołaną komórkę organizacji zajmującą się rekrutacją, która swoją decyzję opierać powinna na kryterium przydatności, umiejętności.
Rekrutacja zewnętrzna charakteryzuje się zawieraniem umów o pracę (na czas określony lub na czas nieokreślony).
Jeżeli chodzi o stronę finansową , to z pewnością ta metoda wiąże się z większymi kosztami. Potencjalni pracownicy obracają się bowiem na rynku pracy, w rozmaitych jego miejscach, na przykład można odnaleźć ich w Urzędzie Pracy (relatywnie niski koszt pozyskania, stosunkowo duże ryzyko wyszukania kandydata nieodpowiedniego), zlecić poszukiwanie odpowiednich osób Agencji Zatrudnienia (wysoki koszt, małe ryzyko wyszukania kandydata nieodpowiedniego), „wynająć” pracowników od innej firmy na zasadzie leasingu (co nie jest rekrutacją sensu stricto, lecz raczej jej alternatywą), albo też poprzez szeroko pojęte media (ogłoszenia prasowe, radiowe, telewizyjne, ogłoszenia w obrębie miejscowości w której działa organizacja).
W każdym z przypadku dążyć należy do obniżenia ryzyka nietrafnego wyboru, ale nie można za wszelką cenę dążyć do obniżenia kosztów tej operacji, gdyż taka „fałszywa oszczędność” może się odbić na jakości pozyskanego personelu.
W literaturze można spotkać następującą opinię o procesie rekrutacji:
„Rekrutacja na zewnętrznym rynku pracy jest bardziej skomplikowana, pracochłonna i kosztowna. Jeżeli realizujemy rekrutację ogólną, najbardziej wskazane są ogłoszenia w prasie o różnym zasięgu ( w zależności od tego, ile osób pragniemy zatrudnić i jak wielka musi być pula kandydatów do selekcji). Jeżeli organizacja realizuje model sita, na ogół dąży do przyciągnięcia jak największej liczby kandydatów”.
Zupełnie inaczej organizacje przeprowadzają rekrutacje segmentową, skierowaną na konkretne potrzeby obsadzenia stanowisk. W takim przypadku pod „lupę” brany jest wycinek rynku, wcześniej odpowiednio wybrany i na nim koncentruje się uwaga organizacji. Bardzo często firmy utrzymują w takim celu kontakt z uczelniami, szkołami kształcącymi specjalistów (niższego i średniego szczebla) oraz organizacjami.
Prasa fachowa, kierowana do wąskiego grona specjalistów pomocna bywa w poszukiwaniu osób na wysokie stanowiska, posiadających wysoce specjalizowaną wiedzę, na poziomie wykraczającym ponad zwykłe ramy.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz