Reklamy - praca z psychologii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1582
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reklamy - praca z psychologii - strona 1

Fragment notatki:

Dokument dotyczy reklam, ma 11 stron i porusza zagadnienia takie jak: rozwój reklamy, zarzuty kierowane pod adresem reklamy, definicja reklamy, schemat dziecięcości. Notatka zawiera również informacje dotyczące zagadnień takich jak: reklama a dzieci, dzieci i młodzież, reklama produktów dziecięcych, wpływ reklamy na dzieci, reklama telewizyjna, przekaz reklamowy, wykształcanie u dzieci postaw, techniki perswadowania konsumentom zakupu, Anna Jachnis, zakaz emitowania reklam dla dzieci.

„Reklamę można określić jako umiejętność usypiania ludzkiej inteligencji na czas konieczny, by wyciągnąć z tego pieniądze”.
/Stephen Leacock/
Czym naprawdę jest reklama i jaką rolę odgrywa w naszym życiu?
Reklama we współczesnym rozumieniu pojawiła się na początku drugiej połowy XIX w. wraz z rozwojem wysokonakładowej prasy. Powstały wtedy pierwsze agencje reklamowe, zawód agenta reklamowego i zjawisko kupna-sprzedaży przestrzeni reklamowej w gazetach i czasopismach.
Mimo gwałtownego rozwoju prasy barierą dla skuteczności reklamy był analfabetyzm znacznej części potencjalnych odbiorców i brak rozwiniętych upodobań czytelniczych. Przez jakiś czas nośnikiem treści reklamowych pozostawał więc plakat, ulotka i reklama uliczna (np. na tramwajach konnych).
Na przełomie XIX i XX wieku rozpoczął się okres niepohamowanej inwencji twórców reklamy, często w myśl zasady „wszystkie chwyty (reklamowe) dozwolone”. Zaczęto stosować różne triki reklamowe, takie jak np. powtarzanie, doskonalono się w wymyślaniu sloganów i łatwo wpadających w ucho, rymowanych tekstów, próbowano wykorzystać w komercyjnej działalności autorytet nauki - rzeczywisty lub udawany.
Od początku XX wieku rozpoczynają się związki świata reklamy z nauką (na początku głównie psychologią i ekonomią), pojawiają się też pierwsze książkowe publikacje na temat reklamy. Ekspansja działań reklamowych wywołała już w latach trzydziestych silna reakcję wielu środowisk zaniepokojonych wątpliwą jakością i jednocześnie rozmiarami zjawiska. Ludzie kultury traktowali reklamę jako synonim tego, co w kulturze masowej najgorsze, uważali ją za wulgarną, sprzedajną pseudokulturę. Inną grupę oponentów w stosunku do reklamy stanowiły liczne ruchy i organizacje konsumenckie.
Przez lata funkcjonowania i rozwoju nowoczesnej reklamy skierowano pod jej adresem wiele różnorakich zarzutów.
Najistotniejsze można ująć następująco:
Reklama, rozbudzając w nienaturalny sposób potrzeby konsumpcyjne, przyczynia się do kreowania człowieka biernego, chciwego, nastawionego w życiu głównie na posiadanie coraz to nowych rzeczy, co określane bywa jako styl albo wręcz filozofia życiowa „mieć”. Świat reklamy jest swego rodzaju magicznym systemem, który gloryfikując konsumpcję, przesłania prawdziwe źródła życiowej satysfakcji.
Reklama wytwarza nowe potrzeby, dążenia, mody „na życzenie” producentów, co sprawia, że jest dla przeciętnego człowieka źródłem permanentnej frustracji. To co mamy staje się „przedwcześnie zużyte” nie tyle ze względu na złe cechy użytkowe, ile często na skutek utraty walorów prestiżowych.
Reklama jako zjawisko przyczynia się do podsycania rywalizacji międzyludzkiej i sprzyja postrzeganiu i ocenianiu ludzi przede wszystkim na podstawie ich aktualnego stanu posiadania.


(…)

…?
Któż by nie chciał! Na te retoryczne pytania, które trafiają w powszechne marzenia i dążenia, autorzy reklam maja znakomite recepty. Komfort psychiczny zapewni proszek do prania usuwający plamy, niezależność i bezpieczeństwo - elegancki ( i drogi ) samochód, zdrowe dzieci i szczęście rodziny osiągnie się smarując kanapki margaryną bądź pastą orzechowo-czekoladową.
Reklama kusi i obiecuje. Obrazki…
…, dzieciaki znajdują prawdziwe „skarby”. Są tu plastikowe kapsle do gry, plakietki z piłkarzami i żetony, które można wymienić na kubeczki z logo firmy. Poza barwną oprawą i komiksowym stylem twórcy reklam używają także subtelniejszych trików. Oto przykład: mała dziewczynka obdarowuje swoich uśmiechniętych od ucha do ucha kolegów gumą do żucia. Słyszymy chłopięcy głos: „Olek ma mambę....mambę owocową…
… i porównali go z modelem idealnego odbiorcy w schemacie komunikacji interpersonalnej, to dopatrzylibyśmy się wielu podobieństw. Nie będzie więc przesady w stwierdzeniu, że dzieci to najlepszy potencjalny klient, jakiego może sobie wymarzyć producent.
Według Anny Jachnis cechy, które są charakterystyczne dla tej grupy docelowej to przede wszystkim:
Obniżona zdolność do przetwarzania informacji o produkcie…
…, nie jest możliwe, by zabronić jego reklamy.
Po tym, co napisałam trudno się dziwić wątpliwościom rodziców, psychologów i pedagogów co do wpływu reklamy zwłaszcza we wczesnych latach życia. Najczęściej padają zarzuty, że tworzy ona postawy konsumpcyjne, prowadzi do konfliktów rodzinnych, opóźnia rozwój moralny, a nawet przytłumia myślenie twórcze.
Bez wątpienia takie niebezpieczeństwo istnieje, ale moim zdaniem jest stosunkowo…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz